Aktualizacja: 01.12.2019 19:15 Publikacja: 01.12.2019 00:01
Foto: Adobe Stock
1 stycznia 2020 r. wchodzą w życie zmiany w prawie UE związane z pewnymi aspektami opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych (tzw. quick fixes). Jedna z nowych regulacji odnosi się do dokumentowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (WDT). Wbrew jednak niektórym obawom, nie wprowadzono dodatkowych rygorów w zakresie dowodów na przemieszczenie towaru (co jest potrzebne dla zastosowania stawki zero proc. VAT w przypadku WDT). W tym akurat zakresie praktyczne znaczenie zmian legislacyjnych będzie ograniczone.
Na razie w Polsce obowiązuje tylko jeden limit dla płatności gotówkowych. Dotyczy przedsiębiorców i wynosi 15 tys. zł.
Podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem skarbówki warto zachować ostrożność i powściągliwość. Nieprecyzyjne wypowiedzi mogą zostać zinterpretowane w sposób, który wpłynie na dalszy przebieg sprawy i mieć daleko idące konsekwencje.
Podatnicy powinni – zanim zrobi to za nich fiskus – monitorować otoczenie rynkowe oraz trafnie ocenić, kiedy konieczna jest aktualizacja analiz cen transferowych i dostosowanie poziomu wynagrodzenia w transakcjach z podmiotami powiązanymi.
Po wydaniu dwóch interpretacji ogólnych przez MF i w oczekiwaniu na ostateczną wersję objaśnień ws. podatku u źródła warto zweryfikować stosowane podejście do rozliczeń WHT, uporządkować dotychczasowe rozliczenia, umowy i dokumenty, np. certyfikaty rezydencji.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Gdy jednorazowa wartość transakcji zawartej przez przedsiębiorców przekracza 15 tys. zł, zapłata musi być dokonana za pośrednictwem rachunku bankowego. W przeciwnym razie płatność gotówkowa nie może być rozliczona w podatkowych kosztach.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Podatnik, który tylko na podstawie maila oraz kontaktu telefonicznego, bez weryfikacji nowego kontrahenta, wysyła towar do oszusta podającego się za jego przedstawiciela, nie ma prawa do 0 stawki VAT dla wewnątrzwspólnotowej dostawy.
Dotychczasowa faktura dokumentująca WDT lub eksport usług będzie mogła stanowić wizualizację faktury ustrukturyzowanej, ale konieczne będzie umieszczenie na niej kodu QR.
Generalnie przepisy nie zakazują rozbicia jednej dostawy towaru na kilka faktur. Jednak niedopuszczalna jest korekta wystawionej faktury, dokonująca rozbicia pojedynczej dostawy na kilka faktur i zmieniająca moment powstania obowiązku podatkowego co do części dostawy.
W przypadku sprzedaży używanego auta (które nie stanowi nowego środka transportu) na rzecz unijnego podmiotu, sposób rozliczenia VAT uzależniony jest od statusu nabywcy. Nie zawsze też mamy do czynienia z WDT.
Dostawa towarów do miejsca, w którym zostały na skutek oszustwa skradzione, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, ponieważ nie doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Skoro do wydania towaru doszło na skutek oszustwa, to nie było przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, bo dysponował nim niezidentyfikowany podmiot, który wszedł w jego posiadanie w warunkach wskazujących na popełnienie przestępstwa.
W międzynarodowym obrocie gospodarczym często spotykamy się z sytuacją, w której w transakcjach obejmujących sprzedaż towarów uczestniczą więcej niż dwa podmioty. Tego rodzaju transakcje nazywane są transakcjami łańcuchowymi. W tym kontekście pojawia się pytanie jak prawidłowo rozliczyć VAT.
Nie każda faktura generuje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas