Po śmierci przedsiębiorcy działalność kontynuuje zarządca sukcesyjny

Przedsiębiorstwo w spadku nie płaci podatku za zmarłego. Składa PIT-36LS, uwzględniając tylko dochód od dnia śmierci do końca roku podatkowego.

Aktualizacja: 26.01.2020 15:37 Publikacja: 26.01.2020 00:01

Po śmierci przedsiębiorcy działalność kontynuuje zarządca sukcesyjny

Foto: Adobe Stock

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił w  interpretacji z 15 stycznia 2020 r. (0113-KDIPT2-1.4011.508.2019.2.MM) w jaki sposób powinno się rozliczyć przedsiębiorstwo w spadku. Z pytaniem zwrócili się spadkobiercy przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, który zmarł 1 września 2019 r. Żona zmarłego, jako spadkobierca ustawowy, złożyła 11 września 2019 r. do urzędu skarbowego pismo o kontynuowaniu prowadzenia firmy, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. 17 września 2019 r. przed notariuszem sporządzono akt poświadczenia dziedziczenia, zgodnie z którym spadek nabyli po połowie żona i syn. Tego samego dnia powołali brata zmarłego jako zarządcę sukcesyjnego przedsiębiorstwa w spadku. Został on wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wystąpili o interpretację, by upewnić się co do rozliczenia.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Fundusze inwestycyjne rozliczamy sami
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jaki podatek od wynagrodzenia za zakaz konkurencji
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Praca zdalna nie wyklucza podwyższonych kosztów podatkowych
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Firma zwolniona z VAT wystawi fakturę tylko na żądanie
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, trzeba mieć dokumenty