Reklama
Rozwiń

Jak uniknąć podatku przy sprzedaży firmowego majątku

Rozmowa: Grzegorz Gębka, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej mp

Publikacja: 12.03.2015 01:00

Jak uniknąć podatku przy sprzedaży firmowego majątku

Foto: materiały prasowe

Rz: Od nowego roku poszerzony został katalog przychodów ze sprzedaży firmowego majątku. Czy przedsiębiorca musi teraz rozliczyć w księgach także zbycie rzeczy, której nie zaliczył do środków trwałych?

Grzegorz Gębka: Tak. Wystarczy, że dana rzecz była używana w działalności gospodarczej. Ta niekorzystna dla przedsiębiorców zmiana weszła w życie 1 stycznia 2015 r. Do końca 2014 r. przepis mówiący o tym, kiedy trzeba wykazać przychód ze zbycia składników mienia (chodzi o art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT) wymieniał przede wszystkim rzeczy będące środkami trwałymi. Nie wspominał natomiast o tych, które nie zostały wprowadzone do stosownej ewidencji (np. dlatego że przewidywany okres ich użytkowania był krótszy niż rok). Przedsiębiorca mógł więc rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację np. nieruchomości użytkowej, a przy jej sprzedaży nie płacić podatku. Taki sposób postępowania został potwierdzony przez orzecznictwo sądowe, przede wszystkim przez uchwałę siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 lutego 2014 r. (II FPS 8/13), w której wyraźnie stwierdzono, że odpłatne zbycie nieruchomości, która nie była ujęta w ewidencji środków trwałych, nie jest przychodem z działalności gospodarczej.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Podatki
Podatkowa deregulacja: kontrola potrwa zbyt długo, odsetek nie będzie
Podatki
Uwaga, firmy - MF opublikowało dokumentację API KSeF 2.0
Podatki
Gdy ZUS zmieni zlecenie na etat, trzeba zająć się podatkiem
Podatki
Cyfrowa rewolucja w podatkach – kłopoty czy korzyści dla firm?