Kończę działalność gospodarczą. Wykorzystywałem w firmie jedną kasę fiskalną. Dowiedziałem się, że fiskus musi tę kasę sprawdzić. W jakim terminie ?i w jaki sposób poinformować urząd skarbowy o zakończeniu pracy na kasie? Czy będę musiał oddać wykorzystaną ulgę na zakup kasy? – pyta czytelnik.
Podatnik, który z jakichś powodów definitywnie zakończył pracę na danej kasie fiskalnej, musi wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o przeprowadzenie odczytu pamięci tej kasy. Z takiej czynności sporządza się protokół.
Kasa fiskalna umożliwia kontrolę fiskalną prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Dlatego nie tylko jej użytkowanie, ale również wprowadzenie jej do działalności oraz likwidacja są nadzorowane przez właściwy organ podatkowy – naczelnika urzędu skarbowego. Takiego nadzoru wymaga również czynność zakończenia pracy kasy fiskalnej.
Paragraf 15 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów ?z 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących (DzU ?nr 363) określa czynności, które podatnik musi wykonać w sytuacji zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym.
W pierwszej kolejności przedsiębiorca musi wykonać tzw. raport fiskalny dobowy ?i raport fiskalny okresowy (miesięczny).
Kolejnym krokiem jest złożenie do naczelnika urzędu skarbowego wniosku o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy. Na złożenie wniosku podatnik ma siedem dni od momentu zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. Jest to istotne, ponieważ z odczytu sporządza się protokół – nie tylko w obecności podatnika i serwisanta, ale również w obecności wskazanego pracownika organu podatkowego, upoważnionego przez ten organ do udziału w przedmiotowej czynności. Jednocześnie podatnik – z pomocą serwisanta – sporządza raport rozliczeniowy za cały okres pracy kasy.
Przyczyn konieczności dokonania odczytu pamięci kasy fiskalnej może być kilka, np.:
- ?zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej,
- ?wymiana pamięci kasy fiskalnej,
- ?zapełnienie się pamięci kasy,
- ?zniszczenie w stopniu uniemożliwiającym dalsze korzystanie z kasy, ale pozwalającym na wykonanie takiego odczytu.
Przy zakończeniu pracy kasy należy również złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego.
Jakie sankcje
Ustawa o podatku od towarów i usług nie wprowadza sankcji za niewykonanie przez podatnika obowiązku odczytu zawartości pamięci kasy fiskalnej. Jednak podatnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.). Zgodnie ?z art. 80 § 1 k.k.s., kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.
Zwrot ulgi
Podatnicy, którzy chcą zakończyć użytkowanie kasy przed upływem trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania na niej obrotu, muszą liczyć się również ze zwrotem ulgi, z której skorzystali przy zakupie kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy ?o VAT podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy:
- ?w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub
- ?nie zgłaszają kasy w obowiązującym terminie do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
- ?naruszą warunki związane ?z odliczeniem tych kwot.