Rz: Dla gospodarstw agroturystycznych zbliżający się okres to przygotowanie do sezonu letniego, a to oznacza prace remontowe. Jak je rozliczyć?

Grzegorz Grochowina:

Sposób ujęcia w kosztach zależy przede wszystkim od tego czego prace dotyczą. Jeśli remontowane są składniki majątku podatnika, które mają małą wartość, tj. takie, które nie są amortyzowanymi środkami trwałymi, to wydatki na przeprowadzenie tych prac można zaliczyć do kosztów podatkowych na bieżąco, ?w dacie ich poniesienia.

Z kolei jeśli prace dotyczą składników o wartości powyżej 3,5 tys. zł, zaliczonych do środków trwałych, to szeroki zakres prac może sprawić, że będzie to już modernizacja. Podatnik będzie mógł rozliczyć koszty jedynie przez amortyzację, zwiększając wartość środka trwałego.

Zasady te dotyczą jednak tylko gospodarstw wynajmujących więcej niż pięć pokoi. Jeśli liczba ta nie przekracza pięciu, to dochody z wynajmu tych pokoi ?i wyżywienia gości ?w gospodarstwie rolnym ?na terenach wiejskich są zwolnione z PIT. Zwolnienie nie jest uzależnione ?od wysokości dochodu.

Jak ustalić, czy wartość przeprowadzonych prac sprawia, że są remontem albo modernizacją?

Przede wszystkim wartość nakładów w stosunku do wartości środka trwałego może być mylącą wskazówką.

Za remont uważa się wydatki prowadzące do przywrócenia środka trwałego do stanu z nowości, mające na celu powrót do pierwotnej użyteczności tego środka. Modernizacja to z kolei ulepszenie, poprawa jakiejś funkcji użytkowej.

Oczywiście wartość prac może z grubsza wskazywać na kwalifikację danego wydatku. Przykładowo malowanie płotu czy budynku to tylko jego odświeżenie, czyli remont. Natomiast dużo droższa nadbudowa to już modernizacja. Można jednak sobie wyobrazić, że pomimo bardzo wysokich kosztów środek trwały właściwie jest taki sam, jaki był za czasów jego nowości. W takim przypadku wydatki możemy zaliczyć do kosztów na bieżąco.

Czy jeśli podczas renowacji podatnik użyje innych, lepszych ?niż wcześniej materiałów, ma to znaczenie dla rozliczenia kosztów?

Tak, ale ten fakt nie przesądza automatycznie, ?że mamy do czynienia ?z modernizacją. Wykonując remont można używać innych materiałów niż pierwotnie, jeśli wynika to z postępu technicznego, dostępności ?na rynku pierwotnie zastosowanych rozwiązań. Znakomitym przykładem jest wymiana starych okien, często nie tak szczelnych jak dzisiejsze już od nowości. Dziś okna średniej klasy są dużo lepsze, zrobione z innych materiałów niż wymieniane. Pomimo to wydatek na ich zakup i montaż można zaliczyć do kosztów na bieżąco. Nie trzeba zwiększać wartości budynku.

Załóżmy, że podatnik ustalił już, że dokonał modernizacji, ?a nie remontu. Jak wyglądają następnie podatkowe odpisy amortyzacyjne?

Wydatki poniesione na ulepszenie powiększają wartość początkową środka trwałego, a zwiększone odpisy amortyzacyjne będą dokonywane w miesiącu następującym po miesiącu dokonania ulepszenia. Jeśli więc ulepszenie miało miejsce, np. w marcu, to amortyzacja od zwiększonej wartości środka trwałego rozpoczyna się w miesiącu następującym po miesiącu, ?w którym środek trwały został ulepszony, czyli zwiększone odpisy umorzeniowe naliczane będą od kwietnia.

—rozmawiał Mateusz Maj