Nadpłata podatku w przypadku płatnika dotyczy jedynie tych przypadków, w których zapłacił on wyższą kwotę podatku, niż pobrał od podatników (sygnatura akt: I SA/Gd 1690/13).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że pracodawca, który błędnie pobrał zbyt wysokie zaliczki na PIT, nie może skutecznie złożyć wniosku o nadpłatę, gdyż wpłacił na konto urzędu skarbowego tyle, ile pobrał z pensji zatrudnionych.

Sprawa dotyczy spółki delegującej swoich pracowników do Belgii. Część pracowników w trakcie 2011 r. przekroczyła liczbę 183 dni pobytu w Belgii, w związku z czym ich dochód podlega opodatkowaniu na terytorium tego kraju.

Pomimo to spółka potrącała od wypłacanego im wynagrodzenia zaliczki na PIT. Po kilku miesiącach od złożenia deklaracji PIT-4R o wysokości pobranych zaliczek spółka skorygowała tę deklarację i złożyła wniosek o zwrot nadpłaty w wysokości kilkuset tysięcy złotych.

Urząd skarbowy, a później izba skarbowa odmówiły zwrotu.

Sprawa trafiła do sądu w Gdańsku. Spółka powoływała się na art. 75 § 2 pkt 2 lit. b ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku, jeżeli w złożonej deklaracji wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się jednak do stanowiska organów podatkowych. Stwierdził, że z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty mogą wystąpić tylko podatnicy, czyli pracownicy.

– Nadpłata płatnika lub inkasenta występuje jedynie wtedy, gdy dochodzi do uszczerbku majątku u płatnika lub inkasenta – uzasadnił WSA.