Rz: Do jakiego źródła przychodów zalicza się wynagrodzenia profesjonalnych sportowców?
Grzegorz Grochowina:
Wszystko zależy od zakresu obowiązków wynikających ?z umowy z klubem. Ustawa ?o PIT, definiując przychody ?z działalności wykonywanej osobiście, przesądza, że do tego źródła zalicza się m.in. przychody z uprawiania sportu.
Kontrakt dotyczący czynności ściśle związanych ze sportem zasadniczo powinny być więc rozliczane na zasadach obowiązujących m.in. w umowie o dzieło ?i zlecenia, czyli według skali ?18 i 32 proc., po potrąceniu 20-procentowych, zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów. Jeśli sportowiec jest w stanie wykazać, że ponosi wyższe faktyczne koszty, może rozliczyć faktyczną ich wysokość zamiast ryczałtu.
Trzeba jednak zauważyć, że sportowcy mogą mieć wobec klubu i sponsorów dużo obowiązków pozasportowych. Te niekoniecznie muszą być rozliczane jako działalność wykonywana osobiście. Korzystniejszym rozwiązaniem może się okazać działalność gospodarcza.
Na czym te korzyści polegają?
Sportowcy z wyższej półki, szczególnie reprezentujący po?pularne dyscypliny sportu, często zarabiają dość duże kwoty ?i szybko wpadają w drugi próg podatkowy. Rozliczając się jako przedsiębiorca, można natomiast wybrać podatek liniowy i niezależnie od wysokości dochodu płacić 19-proc. PIT od wynagrodzenia za usługi inne niż sportowe, do których może należeć m.in. reprezentowanie klubu w mediach, uczestniczenie w reklamach i wydarzeniach promocyjnych.
Czyli wystarczy podpisać dwie umowy, jedną dotyczącą obowiązków czysto sportowych i drugą na działalność reklamowo-marketingową?
Tak, zakres obowiązków powinien być bardzo dokładnie opisany w zawar?tych umowach z klubem, by nie było wątpliwości, za co klub wypłaca wynagrodzenie. Trzeba na to położyć szczególny nacisk, a najlepiej dodatkowo potwierdzić prawidłowość swojego stanowiska ?w interpretacji indywidualnej ministra finansów.
Moim zdaniem, przy zachowaniu odpowiednich warunków, nie ma podstaw ?do kwestionowania rozliczeń wynagrodzenia za usługi marketingowe jako przychodów z działalności gospodarczej. Podejście takie ?w ostatnim czasie potwierdzają w swoich wyrokach również sądy administracyjne.
Jakie warunki trzeba spełnić, by ograniczyć ryzyko podważania korzystnego sposobu opodatkowania?
Pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność zarobkową, w tym usługową, prowadzoną we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły. Przychód, by uznać go za pochodzący z prowadzenia firmy, nie może być kwalifikowany do innego źródła.
Działalność marketingowa na rzecz reprezentowanego klubu nie jest, tak jak np. przychód z uprawiania sportu, zaliczana do innych źródeł, więc spełnia ogólną definicję działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać (o czym też wprost przesądzają przepisy ustawy o PIT), że nie mogą być spełnione łącznie trzy warunki odnoszące się do: odpowiedzialności wobec osób trzecich, nadzoru nad wykonywaniem czynności ?i ryzyka gospodarczego.
Jeśli odpowiedzialność ?za czynności wykonywane przez sportowca wobec osób trzecich spoczywa na klubie, usługi reklamowe są wykonywane pod kierownictwem oraz w wyznaczonym miejscu i czasie, a sportowiec nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z działalnością reklamową, nie może rozliczać się jak przedsiębiorca.
Gdy choćby jeden ?z powyższych warunków nie jest spełniony, np. jedynie odnoszący się do odpowiedzialności odszkodowawczej, można rozliczać PIT liniowy. Oczywiście im więcej ?w umowie cech działalności gospodarczej, tym mniejsze ryzyko sporu.