Z pytaniem zwróciła się spółka prowadząca sprzedaż m.in. sztućców, porcelany i noży kuchennych. Z myślą o zwiększeniu ilości sprzedawanego asortymentu podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne. Jednym z nich jest udzielanie rabatów niektórym grupom klientów.

Podatnik wyjaśnił, że jednym z udzielanych przez niego rabatów objęci są jego pracownicy z najbliższymi rodzinami, goście wizytujący spółkę, osoby z nią współpracujące na podstawie innych umów, np. prawniczych, konsultanckich, umów zleceń, umów o dzieło itp. Uchwalony przez zarząd regulamin przewiduje możliwość nabycia produktów spółki, przez osoby wymienione powyżej, za połowę wyjściowej ceny.

Spółka zapytała, czy udzielane przez nią rabaty będą stanowiły dla pracowników przychód, od którego powinien pobrać zaliczkę na PIT.

Ustawa o PIT szeroko definiuje przychód ze stosunku pracy. Co do zasady jest nim wszystko, co pracownik otrzymuje od pracodawcy, w tym m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika i wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Pomimo to, zdaniem podatnika, w opisywanej sytuacji pracownicy nie uzyskują przychodu z częściowo odpłatnego świadczenia. Jest to standardowa sprzedaż z rabatem, która w założeniu ma przynieść korzyść spółce, a nie pracownikowi. W założeniu spółki dzięki obniżce pracownik dokona zakupu jej produktów, nie decydując się na ofertę konkurencyjnego sprzedawcy. Dodatkowo, krąg osób, którym przysługuje rabat, nie jest ograniczony ściśle do osób zatrudnionych.

Z tą opinią zgodziła się izba skarbowa. Zgodnie z interpretacją korzystanie na jednakowych warunkach z programu rabatowego przez pracowników spółki wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi ze spółką, jest neutralne podatkowo dla zatrudnionych.