- Zaciągnąłem kredyt na zakup środków trwałych w prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej. Czy mogę zakwalifikować odsetki od tego kredytu jako koszt uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? –

pyta czytelnik.

Powszechnym sposobem zewnętrznego finansowania działalności gospodarczej, szczególnie na jej początkowym etapie, jest zaciągnięcie kredytu np. w celu zakupu środków trwałych i wyposażenia. W takim przypadku przedsiębiorca obciążany jest przez bank kosztami odsetek od zaciągniętego zobowiązania. Często są to istotne kwoty, szczególnie w długim okresie.

Faktycznie zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są kosztem uzyskania przychodu. Jednak w przypadku, gdy kredyt jest przeznaczony na zakup środków trwałych, zapłacone odsetki można księgować w koszty dopiero po oddaniu ich do użytkowania. Do tego czasu należy je zaliczać do wartości początkowej składnika majątku. Tym samym część odsetek będzie ujmowana w kosztach pośrednio – poprzez odpisy amortyzacyjne.

Podstawą wpisu odsetek od kredytu na zakup środka trwałego po jego oddaniu do użytkowania w kolumnie 13 księgi jest dowód wpłaty. Spłacone raty kredytu nie są kosztem uzyskania przychodu.

Przykład

Pan Rozważny zaciągnął kredyt w celu zakupu wyposażenia do nowo urządzanego przez siebie salonu degustacji win. Kredyt jest spłacany terminowo zgodnie z harmonogramem. Finansowane kredytem środki trwałe zostały oddane do użytkowania w lipcu 2013 r.

Odsetki od kredytu w sierpniu wynosiły 574 zł. Spłata raty kredytu wraz z odsetkami nastąpiła 28 sierpnia 2013 r. Zapis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie wyglądał w następujący sposób: >patrz tabela.

—Kamil Sikora partner zarządzający, Biuro Rachunkowe Norwegian Finance