Breloczki, chorągiewki, kubki, naklejki, koszulki – na takie związane z Euro 2012 upominki mogą liczyć w ostatnich dniach osoby dokonujące zakupów. Gadżet ma ich zachęcić do transakcji, klientowi łatwiej bowiem podjąć decyzję, gdy dostaje coś ekstra. Wydatki na nie mogą więc być kosztem podatkowym, gdyż wspierają sprzedaż firmy.

– Trudniej będzie rozliczyć większe prezenty wręczane wybranym kontrahentom – mówi Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii w Gide Loyrette Nouel. – Przede wszystkim trzeba ocenić, czy firma przekazuje je po to, aby zachęcić klientów do zakupów (reklama) czy też chce zbudować swój pozytywny obraz poprzez wystawne działania (wyłączona z kosztów reprezentacja). Obawiam się, że jeśli na upominku nie będzie logo albo znaku towarowego darczyńcy, fiskus może uznać, że nie ma on charakteru reklamowego.

Przekazanie prezentu z logo firmy może być uznane za reprezentację

Niestety, nawet zamieszczenie na prezentach znaku firmy urzędom nie wystarczy. Ich zdaniem towary z logo także mogą mieć charakter reprezentacyjny. Jest tak, gdy mają dużą wartość i są przekazywane w celu uhonorowania wybranych kontrahentów.

Oczywiście nie da się określić granicznej kwoty, po przekroczeniu której prezent przestaje być reklamowy, a staje się reprezentacyjny. Czy jakieś wskazówki znajdziemy w interpretacjach urzędów? Izba Skarbowa w Bydgoszczy (interpretacja nr ITPB1/443-1132a/10/AD) uznała np., że nie można mówić o okazałości i wystawności, jeśli wartość upominków (kalendarze, notesy, długopisy, czekoladki) nie przekracza 100 zł. Z kolei warszawska Izba Skarbowa (interpretacja nr IPPB1/415-1097/10-2/ES) zgodziła się, że za reklamę można uznać zestaw (długopis z ołówkiem, ręcznik oraz filiżanka ze spodkiem) kosztujący około 80 zł.

Generalnie jednak interpretacje nie dają jasnej odpowiedzi. Jak podkreśliła Izba Skarbowa w Warszawie, podatnicy sami muszą każdorazowo dokonać kwalifikacji wydatków, uwzględniając całokształt działalności, wartość upominków, krąg obdarowanych oraz okoliczności wręczania prezentów (interpretacja nr IPPB1/415-1097/10-2/ES).

Zastanowić się także trzeba, czy obdarowując klienta, nie musimy czasem wystawić mu PIT-8C. Będzie trzeba to zrobić wtedy, gdy wartość prezentu przekracza 200 zł.