Sprzedaż premiowa jest jednym z działań promocyjno-marketingowych podejmowanych przez przedsiębiorstwa, zwłaszcza w ramach różnego rodzaju programów lojalnościowych. Nagrodami są zazwyczaj świadczenia rzeczowe (towary lub usługi inne niż znajdujące się ofercie firmy), bony towarowe. Czasem nagrody w sprzedaży premiowej organizowanej dla firm otrzymują nie nabywcy (firmy), lecz ich pracownicy.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, będących przychodem z tej działalności.
Brak definicji
Niestety, przywołany przepis nie definiuje, co należy rozumieć przez „sprzedaż premiową”. Opierając się na definicji umowy sprzedaży zawartej w kodeksie cywilnym, oraz potocznym znaczeniu słowa „premia” organy podatkowe przyjmują, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.
Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.
Otrzymanie premii jest gwarantowane, bowiem jest ona przyznawana przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten zakupił określony towar, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości czy też określonego rodzaju).
Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii (tak interpretacje Izb Skarbowych: w Warszawie z 5 października 2010 r., IPPB4/415-567/10-2/SP i w Katowicach z 23 listopada 2009 r., IBPBI/1/415-720/09/AB).
Nagrodzony pracownik kontrahenta
Ponieważ „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu, to jeżeli z regulaminu akcji promocyjnej (programu lojalnościowego) wynika, że uprawnionymi do otrzymania nagrody są pracownicy kontrahenta (nabywcy towarów lub usług objętych akcją promocyjną), to zdaniem fiskusa nie mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą premiową, gdyż premiowani są nie faktyczni nabywcy towarów lub usług, a ich pracownicy. Przyznane im nagrody – bez względu na wartość – nie korzystają zatem ze zwolnienia z podatku dochodowego. Są przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT,
który nagrodzony powinien uwzględnić w zeznaniu rocznym i opodatkować według skali podatkowej. Na firmie przekazującej nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na PIT od jej wartości. Musi ona jednak sporządzić informację PIT-8C – zgodnie z art. 41a ustawy o PIT (zob. interpretacje Izb Skarbowych: w Warszawie z 25 sierpnia 2008 r., IPPB1/415-700/08-2/JB, w Bydgoszczy z 5 listopada 2008 r., ITPB2/415-802a/08/ENB).
Kiedy bez podatku
Z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wynika, że zwolnione z podatku są tylko takie nagrody, które łącznie spełniają następujące warunki:
- są związane ze sprzedażą premiową,
- ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł,
- nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną przez daną osobę pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Bez znaczenia jest natomiast liczba otrzymanych w ciągu roku nagród związanych ze sprzedażą premiową oraz ich łączna wartość (tak interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 12 sierpnia 2008 r., IBPB2/415-533/08/HK).
Przez „jednorazową wartość nagrody” należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika programu nagrody (tak interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 11 maja 2009 r., IPPB1/415-191/09-2/MT).
Obowiązki płatnika
Nagrody związane ze sprzedażą premiową są – co do zasady – przychodami z tzw. innych źródeł. Gdy jednorazowa ich wartość przekracza 760 zł, wówczas na przekazującym nagrodę ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego 10 proc. podatku od całości wartości wygranej, a nie jedynie nadwyżki ponad tę kwotę (tak interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 21 lipca 2009 r., IBPBII/1/415-384/09/MK).
Podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, a dochodów z otrzymanych nagród nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej (zob. art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 30 ust. 3 i ust. 8 ustawy o PIT).
Jeżeli nagrodami nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego podatku przed udostępnieniem nagrody (zob. art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT).
Autor jest doradcą podatkowym, prowadzi własną kancelarię podatkową w Warszawie