Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, która domagała się podwyższenia oprocentowania od nadpłaty podatku. Sąd potwierdził, że fiskus miał prawo umorzyć postępowanie zainicjowane wnioskiem skarżącej.

Spółka otrzymała zwrot nadpłaconego podatku od nieruchomości za 2002 r. wraz z oprocentowaniem. Po pewnym czasie uznała, że fiskus wypłacił jej za małe odsetki, bo przyjął niewłaściwą datę początkową ich obliczenia. W związku z tym wystąpiła z oficjalnym wnioskiem o zwrot odsetek.

Brak podstaw do decyzji

Wójt gminy działający jako organ podatkowy I instancji umorzył jednak postępowanie o zwrot odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002 r. ze względu na jego bezprzedmiotowość.

Takiego samego zdania było samorządowe kolegium odwoławcze. Organ ten wskazał, że we wniosku spółka domagała się zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości. Żądanie zwrotu odsetek zakreśliło granice rozpoznania sprawy i wiązało organ odwoławczy. SKO wyjaśniło, że postępowanie w sprawie należało umorzyć.

W uzasadnieniu przypomniano, że organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, w tym umarzającej postępowanie, które kończy w inny sposób postępowanie niż przez rozstrzygnięcie sprawy. Postępowanie umarza się, gdy stało się ono z jakichkolwiek przyczyn bezprzedmiotowe.

W ocenie kolegium w sprawie nie ma podstawy prawnej do rozstrzygnięcia w kwestii zwrotu odsetek. Ordynacja podatkowa nie przewiduje bowiem podstawy do rozstrzygnięcia w tym przedmiocie. Powołany we wniosku przez spółkę art. 78 § 1 ordynacji podatkowej ustanawia zasadę opro-

centowania nadpłaty. Również pozostałe przepisy poświęcone nadpłacie i odsetkom nie dają podstawy do wydania postanowienia czy też decyzji w sprawie ich zwrotu.

Spółka nie dawała za wygraną. W skardze do sądu administracyjnego podkreślała, że stwierdzenie nadpłaty i jej rozliczenie to czynności o charakterze materialno-technicznym. Złożenie wniosku o zwrot odsetek od nadpłaty w prawidłowej wysokości uznać należało za konkretyzację roszczenia o wypłatę odsetek w prawidłowej wysokości.

Konkretyzacja roszczeń

Zdaniem spółki wniosek ten powinien być uznany jednocześnie za żądanie stwierdzenia nadpłaty w zakresie niewypłaconych podatnikowi odsetek od nadpłaty.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie nie dopatrzył się naruszenia prawa w postępowaniu fiskusa. Takiego samego zdania był NSA.

Jak podkreślił sędzia NSA Antoni Hanusz, rozstrzygnięcie, na podstawie którego wypłacono nadpłatę oraz odsetki, stało się ostateczne i prawomocne. W takiej sytuacji fiskus nie ma możliwości ponownej weryfikacji oprocentowania. Ustawodawca nie przewiduje takiej możliwości.

Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: II FSK 1841/10

Michał Grzywacz, radca prawny, doradca podatkowy z kancelarii Grzywacz – Zawada

Przepisy ordynacji podatkowej nie przewidują możliwości nadzwyczajnego wzruszenia ostatecznej decyzji, którą organ podatkowy stwierdził wysokość nadpłaty w zakresie sposobu obliczenia odsetek. Błędne ustalenia dotyczące wysokości oprocentowania, na przykład jego kalkulacji, powinny być tym samym podnoszone jeszcze na etapie prowadzonego postępowania podatkowego. Późniejsze żądanie prowadzenia niejako dodatkowego postępowania w tym przedmiocie skutkować może odmową jego wszczęcia, ewentualnie umorzeniem już prowadzonego postępowania podatkowego.