Ani przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link], ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawa o PIT[/link] nie określają zasad korygowania przychodów.

Nie ma też regulacji dotyczących momentu zmniejszenia lub zwiększenia przychodów, tj. czy powinno to nastąpić w dacie wystawienia korekty faktury, czy też w dacie powstania przychodu należnego.

[srodtytul]Inna wysokość, nie data powstania[/srodtytul]

Organy podatkowe wskazują, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Zatem punktem odniesienia dla faktury korygującej jest zawsze faktura pierwotna.

Z tego względu faktura korygująca powinna mieć wpływ na przychody należne, określone w fakturze podstawowej, dotyczy bowiem uprzednio wykazanych przychodów, a nie jakichkolwiek innych przychodów [b](zob. interpretacje Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2010 r., ITPB3/423-790a/09/DK, oraz Izby Skarbowej w Warszawie z 20 kwietnia 2010 r., IPPB5/423-71/10-3/DG)[/b].

Zdaniem organów podatkowych późniejsze wystawianie korygującej faktury skutkuje jedynie zmianą wysokości przychodów, nie daty ich powstania. Faktura korygująca służy bowiem rzetelnemu obliczeniu (doprecyzowaniu) prawidłowej wysokości już osiągniętego przychodu należnego za dany okres rozliczeniowy, który został wcześniej określony w niewłaściwej wysokości.

Oznacza, to że późniejsze wystawienie faktury nie powoduje zmiany daty powstania tych przychodów [b](zob. interpretacje Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2010 r., ILPB3/423-1004/09-2/KS, oraz Izby Skarbowej w Warszawie z 13 sierpnia 2009 r., IPPB5/423-267/09-2/DG[/b]).

[srodtytul]Nie zawsze się cofamy[/srodtytul]

Nie oznacza to jednak, że rozliczając wystawioną fakturę korygującą przychody zawsze musimy się cofać do momentu powstania pierwotnego przychodu.

Zazwyczaj organy podatkowe rozróżniają dwie sytuacje:

- korekta ma na celu naprawienie pomyłki (błędu) wadliwie wystawionej faktury,

- korekta jest wynikiem działań niezależnych od podatnika, a pierwotna faktura została wystawiona prawidłowo.

Przy ustaleniu momentu na który korygujemy przychody, nie ma natomiast znaczenia, czy faktura korygująca wystawiona jest „in plus” czy „in minus” [b](zob. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 12 lutego 2009 r., IPPB3/423-1554/08-2/KK).[/b]

[srodtytul]Wystawiona wadliwie...[/srodtytul]

Gdy pierwotna faktura została wystawiona wadliwie, to korekta faktury powinna zostać rozliczona wstecz, w dacie powstania przychodu [b](tak stwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 5 marca 2010 r., IBPBI/2/423-349/ 10/SD).[/b]

Przychód pierwotnie wykazany nie odpowiadał bowiem rzeczywistemu przebiegowi zdarzeń, a korekta faktury ma na celu naprawienie zaistniałego błędu w rozliczeniu.

Przykładem jest faktura korygująca wystawiona w razie stwierdzenia pomyłki w cenie [b](zob. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2010 r., ILPB3/423-1025/09-2/ŁM).[/b]

[srodtytul]...i poprawnie[/srodtytul]

Jeśli natomiast pierwotna faktura została wystawiona poprawnie, to przychód pomniejszamy lub podwyższamy o kwotę wynikającą z faktury korygującej w dacie jej wystawienia[b] (wynika tak z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 22 lutego 2010 r., IPPB5/423-738/09-4/DG). [/b]

Skoro okoliczność mająca wpływ na zmianę przychodów podatnika zaistniała już po wystawieniu pierwotnej faktury, to w chwili jej wystawienia podatnik nie miał podstaw, aby jako przychód wykazywać inną kwotę niż wynikająca z tej faktury.

Na dzień wystawienia faktury kwota przychodu była prawidłowa. Przykładem jest faktura korygująca wystawiana w razie udzielenia rabatu lub bonifikaty.

[srodtytul]Co ze skontem...[/srodtytul]

Nie ma natomiast pewności, w jakim momencie obniżyć przychody przy rozliczaniu faktur korygujących dokumentujących udzielenie skonta. Przeważa pogląd, że powinny być one rozliczone na bieżąco. [b]Wynika tak np. z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 grudnia 2009 r. (ILPB3/423-795/09-5/KS).[/b]

Są jednak i odmienne zdania, że przychód sprzedawcy powinien być obniżony w roku podatkowym, w którym nastąpiła sprzedaż, bez względu na datę wystawienia faktury korygującej. Wynika tak z[b] interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 24 sierpnia 2009 r. (IBPBI/2/423-622/09/PC).[/b]

[srodtytul]...i reklamacjami[/srodtytul]

Innym przykładem korekt przychodów rozliczanych w dacie wystawienia faktur korygujących może być zwrot (reklamacja) wadliwego towaru [b](tak interpretacje Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2010 r., ILPB3/423-1029/09-2/JG, oraz Izby Skarbowej w Warszawie z 29 stycznia 2010 r., IPPB5/423-716/09-2/JC). [/b]

Pogląd ten dominuje, jednak niekiedy organy podatkowe twierdzą, że w razie uznania reklamacji przychody powinny być skorygowane w dacie zwrócenia towarów, a nie dopiero z chwilą wystawienia faktury korygującej, jeżeli termin uznania reklamacji jest późniejszy [b](tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 listopada 2008 r., ILPB3/423-504/08-2/KS). [/b]

[srodtytul]Gdy podatnik wiedział o korekcie[/srodtytul]

Pamiętajmy też, że jeżeli w momencie sprzedaży na rzecz kontrahenta podatnik wiedział o ewentualnej konieczności skorygowania w przyszłości wystawionej faktury pierwotnej, niektóre organy podatkowe przyjmują, że faktura korygująca wystawiona z powodu obniżenia (podwyższenia) ceny powinna zostać uwzględniona w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży, a nie w dacie wystawienia faktury korygującej [b](tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2010 r., ITPB3/423-790a/09/DK).[/b]

[ramka][b]Rabat, skonto, bonifikata[/b]

Ponieważ przepisy ustaw o CIT i o PIT nie definiują rabatu, bonifikaty czy skonta, trzeba odczytywać je na podstawie znaczenia językowego. Organy podatkowe przyjmują, że:

- rabat to „zniżka procentowa od wyznaczonej ceny towaru, przyznawana np. przy kupnie za gotówkę, przy zakupach hurtowych. Rabat stanowi zatem obniżkę ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo”[b] (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2008 r., IP-PB3-423-296/08-2/ECH);[/b]

- skonto to zniżka ceny towaru, objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy. Skonto jest rodzajem obniżenia ceny stosowanym w przypadkach, kiedy zapłata za towar lub usługę dokonywana jest w terminie wcześniejszym, niż wynika to z treści umowy sprzedaży [b](interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 grudnia 2009 r., ILPB3/423-795/09-5/KS);[/b]

- bonifikata polega na zmniejszeniu uzgodnionej wcześniej należności za wykonane świadczenie [b](interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2009 r., IPPB3/423-355/09-2/JG).[/b][/ramka]

[ramka][b]Kiedy przychód jest należny[/b]

Za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT oraz art. 14 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o PIT). Przy czym w odniesieniu do podatników CIT przepisy precyzują, że chodzi o przychody osiągnięte w roku podatkowym.

Za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Jeżeli strony ustalą, że usługa (dostawa energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego) jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.[/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym prowadzącym własną kancelarię podatkową[/i]

[ramka] [b]Czytaj także: [link=http://www.rp.pl/artykul/73844,562947-Jak-korygujemy-wydatki-.html]Jak prostujemy wysokość wydatków[/link][/b] [/ramka]