[b]W artykule z 2 września [link=http://www.rp.pl/artykul/158127,529767-Elektronika-zastapi-papierowa-dokumentacje.html]"Elektroniczny system zastąpi papierową dokumentację przemieszczenia"[/link] przeczytałam, że od 1 stycznia 2011 r. przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie zasadniczo możliwe tylko z wykorzystaniem systemu EMCS.
Tymczasem z przepisów przejściowych ustawy nowelizującej wynika, że do końca 2011 r. będzie można jeszcze stosować stare zasady, tj. dokumentację papierową takich przemieszczeń.
Jak to ma wyglądać w praktyce? [/b]
Rzeczywiście, zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 10 – 12 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=631D8269355CD30E5DBA9C69FF1E42CC?id=364056]ustawy z 22 lipca 2010r.[/link] ) do 31 grudnia 2011 r. będzie możliwe przemieszczanie wyrobów akcyzowych na zasadach obowiązujących obecnie, tj. stosowanie papierowych ADT.
Jednak dotyczy to wyłącznie przemieszczeń krajowych, tzn. pomiędzy składami podatkowymi w Polsce oraz pomiędzy zarejestrowanymi wysyłającymi a składami podatkowymi, urzędami celnymi wyprowadzenia na terytorium Polski oraz podmiotami zwolnionymi na podstawie art. 31 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=631D8269355CD30E5DBA9C69FF1E42CC?id=296270]ustawy akcyzowej[/link] na terytorium Polski.
Te przepisy przejściowe nie obejmują przemieszczeń w ramach nabycia i dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz wysyłki przez zarejestrowanego wysyłającego lub prowadzącego skład podatkowy na eksport (poza Unię Europejską), jeżeli odbywa się ona przez urząd celny wyprowadzenia zlokalizowany na terytorium innego kraju UE.
Oznacza to, że jeżeli dany przedsiębiorca (np. prowadzący skład podatkowy) będzie wysyłającym lub odbierającym wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od innych podmiotów, zlokalizowanych na terytorium Polski, wówczas rzeczywiście nie będzie musiał wdrażać EMCS.
Jednak jeżeli przedsiębiorca taki stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do przemieszczeń od/do podmiotów zlokalizowanych w innych krajach UE, wówczas będzie zmuszony stosować nowe przepisy o EMCS już od 1 stycznia 2011 r.
Sens powyższych regulacji jest taki, że dyrektywa 2008/118 wymaga od państw członkowskich, aby wdrożyły swoje przepisy w zakresie EMCS od 1 stycznia 2011 r., tak aby przepływ towarów pomiędzy państwami członkowskim następował z wykorzystaniem EMCS.
I z tego państwa członkowskie w pierwszej kolejności będą rozliczane. Wprawdzie, gdyby się uprzeć, można byłoby zarzucić Polsce, że nie w pełni wdroży system EMCS od 1 stycznia 2011, ale nie sądzę, aby jakikolwiek kraj czy też Komisja Europejska skarżyły Polskę z tego powodu.
Na marginesie jedynie dodam, że zważywszy na obecny stan zaawansowania wdrażania EMCS w Polsce, można się realnie obawiać, czy rzeczywiście system ten wystartuje bez problemów od 1 stycznia 2011 r. Gdyby okazało się, że to się może nie udać, nie wykluczałbym wysiłków Ministerstwa Finansów, aby wynegocjować kolejny okres przejściowy dla Polski. Sukces takich negocjacji skutkowałby zmianą wskazanych przepisów przejściowych.
[i]Autor jest doradcą podatkowym w MDDP [/i]