Niewątpliwie korzystną zmianą jest uchylenie art. 108[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270] ustawy akcyzowej[/link], który nakłada obowiązek składania informacji podsumowujących w zakresie wewnątrzwspólnotowych nabyć (WN) i dostaw (WD) samochodów. Przepis ten jest całkowicie zbędny.
Po pierwsze nie ma jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia, by obejmować obowiązkiem sprawozdawczym WD samochodów w świetle tego, że nie jest ona opodatkowana akcyzą. Po drugie, jeśli chodzi o wykazywanie w informacjach podsumowujących WN, nie do końca wiadomo, czemu obowiązek ten ma służyć.
Wydaje się, że chodziło o możliwość kontroli wywiązywania się przez podatników z obowiązku płacenia podatku, jednak faktyczna kontrola odbywa się przy okazji rejestracji pojazdu. Uchylenie obowiązku składania informacji podsumowujących jest więc w pełni zasadne, racjonalnie rzecz biorąc, sens jego istnienia zawsze był dyskusyjny.
Co ciekawe art. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=364056]ustawy zmieniającej[/link] zakłada, że gdy obowiązek podatkowy w akcyzie powstał przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej (tj. przed 1 września 2010 r.), zastosowanie mają przepisy dotychczasowe. Jest więc jasne, że gdy chodzi o samochody osobowe będące przedmiotem WN w lipcu i sierpniu 2010 r., podatnik będzie zobowiązany złożyć informację podsumowującą do 25 października 2010 r.
Co jednak z samochodami, które zostały dostarczone wewnątrzwspólnotowo, która to czynność nie podlega opodatkowaniu, a tym samym nie kreuje obowiązku podatkowego?
Literalnie rzecz biorąc, gdy samochody były przedmiotem WD w lipcu czy sierpniu 2010 r., dostawy te nie powinny być wykazywane w informacji podsumowującej za III kwartał, bo 25 października 2010 r. przepisy nie będą już tego wymagać. W odniesieniu do części samochodów wywiezionych do innych państw członkowskich UE w lipcu i sierpniu 2010 r. niewątpliwie powstał obowiązek podatkowy, np. z tytułu ich uprzedniej sprzedaży na terytorium Polski.
Nie wydaje się jednak zasadne różnicowanie obowiązków dokonującego WD od tego, czy samodzielnie wyprodukował te samochody i dokonuje WD w ramach ich pierwszej sprzedaży, czy też jest to WD samochodów uprzednio nabytych od producenta (w odniesieniu do których powstał obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży). Wątpliwości te potwierdzają jedynie, na ile zbyteczny był wymóg składania informacji podsumowujących w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw samochodów.
[srodtytul]NOWA FORMA POTWIERDZENIA[/srodtytul]
[b]Wyspecjalizowane salony sprzedaży nie będą musiały otrzymywać ani przekazywać klientom oryginałów dokumentów potwierdzających zapłatę podatku[/b]
Wystarczy kopia i stosowne oświadczenie dołączone do faktury. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, w przypadku WN samochodu, właściwy naczelnik urzędu celnego jest zobowiązany wydać podatnikowi dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Polski (bądź dokument potwierdzający brak takiego obowiązku).
Jest on następnie przekazywany w oryginalnej formie przez dystrybutora dilerowi, a ten przekazuje go ostatecznemu nabywcy, tak by ten mógł samochód zarejestrować.
Zmiany, które wejdą w życie od 1 września 2010 r., mają na celu uelastycznienie systemu potwierdzania zapłaty akcyzy. Co do zasady sprzedawca samochodu osobowego nabytego w ramach WN, niezarejestrowanego uprzednio w Polsce, nadal będzie zobowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy bądź brak takiego obowiązku. Niemniej dla masowej dystrybucji samochodów przez sieć tzw. wyspecjalizowanych salonów sprzedaży przewidziano pewne ułatwienia.
Sprowadzający na terytorium Polski nowe samochody osobowe w ramach WN i sprzedający je na rzecz wyspecjalizowanych salonów sprzedaży na podstawie długoterminowych umów będą uprawnieni do nieprzekazywania tym salonom oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, pod warunkiem że przekażą im kopię tego dokumentu.
Kopia ta powinna zawierać oświadczenie sprzedawcy, że ma oryginał. Z kolei salon sprzedaży, sprzedając samochód ostatecznemu odbiorcy, dla celów związanych z rejestracją pojazdu ma obowiązek dołączyć do faktury oświadczenie, że ma kopię dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od sprzedawanego samochodu.
Jeśli natomiast sprzedawca samochodów przekaże wyspecjalizowanemu salonowi sprzedaży oryginał dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, salon ma prawo nie przekazywać tego oryginału nabywcy. Warunkiem jest jednak dołączenie do faktury oświadczenia, że salon ma oryginał tego dokumentu.
Każdorazowo oświadczenie składane przez wyspecjalizowany salon sprzedaży może być zawarte na fakturze sprzedaży, pod warunkiem złożenia przez sprzedawcę czytelnego podpisu. Wymóg ten jest co najmniej kontrowersyjny. Zakłada bowiem, że to, co nie jest podpisane, nie niesie ze sobą żadnej wagi, co jest z gruntu założeniem błędnym.
Biorąc pod uwagę, że przepisy dotyczące VAT nie wymagają (a nawet nie mogą wymagać) ani podpisywania faktur, ani ich opieczętowania, a mimo to faktury te są podstawą do odliczenia naliczonego VAT, wymóg składania podpisu pod oświadczeniem na fakturze VAT jest wyrazem zbytniej formalności.
[ramka][b]Komentarz [/b]
Zmiany wprowadzane przez nowelizację nie mają kluczowego znaczenia dla zasad opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym.
Z jednej strony są próbą ograniczenia zjawisk polegających na unikaniu zapłaty akcyzy w należnej wysokości (poprzez instalację silnika o wyższej pojemności), z drugiej – próbę dostosowania systemu do rzeczywistości, na rynku działają bowiem nie tylko osoby przywożące do Polski 10 – 20 samochodów w miesiącu, ale przede wszystkim firmy, które dziennie produkują lub sprowadzają setki takich samochodów.
Dotychczas przepisy ustawy o podatku akcyzowym w żaden sposób tego nie uwzględniały.[/ramka]
[ramka][b]Dla kogo ułatwienia[/b]
Wyspecjalizowanym salonem sprzedaży, w świetle nowych przepisów, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej prowadząca salon sprzedaży samochodów osobowych autoryzowany przez producenta bądź jego upoważnionego przedstawiciela. [/ramka]
[i]Autorka jest doradcą podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy sp. z o.o.[/i]
[ramka][b]Czytaj też artykuły:[/b]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56123,527752-Sprzedawcy-i-importerzy-samochodow-rozlicza-sie-wedlug-nowych-zasad-.html]"Sprzedawcy i importerzy samochodów rozliczą się według nowych zasad"[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56123,527756-Auto-na-eksport-bez-obciazenia.html]"Auto na eksport bez obciążenia"[/link][/ramka]
[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]