Z pytania nie wynika, czy firma kupiła sam tytuł kwartalnika (a ściślej prawo do tego tytułu), czy redakcję z prawem do tytułu pisma. Dlatego rozpatrzmy obie sytuacje.

[srodtytul]Zakup prawa do samego tytułu[/srodtytul]

Firma czytelnika może amortyzować prawo do tytułu jako znaku towarowego. Podstawą będzie tu art. 16b ust. 1 pkt 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych[/link] (ustawa o CIT). Zgodnie z tym przepisem podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od prawa ochronnego do znaku towarowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych, gdy spełnione są następujące warunki:

- prawo do znaku towarowego zostanie nabyte przez podatnika,

- prawo do znaku towarowego nadaje się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,

- prawo do znaku towarowego jest wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,

- przewidywany okres używania prawa do znaku towarowego wynosi co najmniej rok.

Warto zauważyć, że cały czas mówimy tu o amortyzacji prawa ochronnego do znaku towarowego, a nie o amortyzacji samego znaku. Na tym tle doszło do sporu organów podatkowych z podatnikami. Spór ten nie dotyczy jednak firmy naszego czytelnika, jeżeli sprzedający uzyskał już prawo ochronne do kwartalnika.

[srodtytul]Ważne, czy znak jest zarejestrowany[/srodtytul]

Jeżeli bowiem znak towarowy kwartalnika został już zarejestrowany w Urzędzie Patentowym, to późniejszy wpis w rejestrze patentowym potwierdzający przeniesienie prawa ochronnego do znaku towarowego na inny podmiot (prawo to jest zbywalne) nie ma wpływu na możliwość jego amortyzowania.

Potwierdził to Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w piśmie zatytułowanym „Skutki podatkowe otrzymania przez spółkę znaku towarowego wchodzącego w skład przedsiębiorstwa, wniesionego do niej tytułem wkładu niepieniężnego”, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 4/2007.

W tej sytuacji – jak stwierdziła niedawno Izba Skarbowa w Poznaniu [b](interpretacja z 2 kwietnia 2010 r., ILPB3/423-27/10-7/MM)[/b], bez znaczenia pozostaje to, czy i kiedy przeniesienie prawa do znaku towarowego zostanie wpisane w rejestrze patentowym. Wystarczy zatem tylko pisemna umowa potwierdzająca przeniesienie prawa ochronnego do znaku (co wynika z art. 162 w związku z art. 67 oraz art. 127 prawa własności przemysłowej).

Co innego, gdyby Urząd Patentowy nie udzielił jeszcze prawa ochronnego do znaku towarowego (bo prawo do znaku towarowego może być przedmiotem obrotu jeszcze przed zarejestrowaniem). Wówczas firma czytelnika nie mogłaby go jeszcze amortyzować, co potwierdza [b]wyrok NSA z 20 listopada 2009 r. (II FSK 1003/08)[/b].

[srodtytul]Jak amortyzujemy[/srodtytul]

Podsumowując, jeżeli Urząd Patentowy udzielił już prawa ochronnego do znaku towarowego, to firma czytelniczki będzie amortyzować je począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzi je do ewidencji (art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT). Przepisy wymagają, by nastąpiło to najpóźniej w miesiącu przekazania prawa do znaku do używania (art. 16d ust. 2).

Okres amortyzacji podatkowej znaku towarowego to minimum 60 miesięcy, czyli pięć lat (art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).

Prawo do znaku towarowego podlega też amortyzacji bilansowej, na podstawie art. 33 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A9C91F09A5DF196E9BF3E3A17ED1D94?id=324433]ustawy o rachunkowości[/link].

[srodtytul]Zakup redakcji z prawem do tytułu[/srodtytul]

Jeśli natomiast firma czytelnika kupiła całą redakcję kwartalnika wraz z prawem ochronnym do znaku towarowego, to należy zastanowić się, czy:

- była to zorganizowana część przedsiębiorstwa (zcp) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,

- wartość znaku towarowego powinna być uwzględniona w kalkulacji wartości firmy.

Zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy o CIT amortyzacji podlega również, niezależnie od przewidywanego okresu używania, wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku zakupu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

[srodtytul]Zorganizowana część przedsiębiorstwa[/srodtytul]

W świetle art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zcp to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wyjaśniła [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 3 marca 2008 r. (IP-PB3-423-524/07-2/MB)[/b], wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zcp ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zcp.

Słowem na gruncie ustawy o CIT mamy do czynienia z zcp, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

- składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

[srodtytul]Amortyzacja wartości firmy[/srodtytul]

Jeśli stwierdzimy, że redakcja kwartalnika spełnia warunki, żeby uznać ją za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, to prawo do znaku towarowego powinno być uwzględnione w kalkulacji wartości firmy dla celów podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 16g ust. 2 ustawy o CIT wartością początkową firmy jest dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (ustaloną zgodnie z art. 16g ust. 3 i 5) a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, z dnia kupna.

Definicję składników majątkowych znajdziemy w art. 4a pkt 2 ustawy o CIT.

Jeżeli zatem ustalimy dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, to różnica ta będzie podlegać amortyzacji właśnie jako wartość firmy.

Zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT okres amortyzowania wartości firmy nie może być krótszy niż 60 miesięcy, a więc pięć lat, co oznacza przyjęcie stawki amortyzacyjnej 20 proc.

Tyle samo trwa zasadniczo amortyzacja bilansowa (art. 44b ust. 10 ustawy o rachunkowości). W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może jednak wydłużyć ten okres do lat 20. Wydłużenie okresu amortyzacji należy podać w informacji dodatkowej wraz z jego uzasadnieniem. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się metodą liniową i zalicza się je do pozostałych kosztów operacyjnych.

[ramka][b]Znak towarowy w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9F9D2E17F6A5720A90413DB42DBB81F6?id=169951]prawie własności przemysłowej[/link][/b]

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy (art. 120 ust. 1 i 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9F9D2E17F6A5720A90413DB42DBB81F6?id=169951]prawa własności przemysłowej[/link]).

Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne (art. 121 ustawy).

Wydanie decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy następuje po sprawdzeniu przez Urząd Patentowy, czy są spełnione ustawowe warunki wymagane dla uzyskania prawa (art. 144). Jeżeli Urząd Patentowy stwierdzi brak ustawowych warunków do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy, wydaje (…) decyzję o odmowie jego udzielenia (art. 145 ust. 1).

Jeżeli nie stwierdzi braku ustawowych warunków wymaganych do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy, to wydaje decyzję o udzieleniu tego prawa (art. 147 ust. 1).

Udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy stwierdza się przez wydanie świadectwa ochronnego na znak towarowy (art. 150 ustawy).

Udzielone prawa ochronne na znaki towarowe podlegają wpisowi do rejestru znaków towarowych (art. 149 ustawy).

Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 ustawy).

Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne i podlega dziedziczeniu (art. 162 ust. 1 ustawy). Przepis ten stosuje się odpowiednio do praw z dokonanego w Urzędzie Patentowym zgłoszenia, na które nie zostało jeszcze udzielone prawo ochronne (art. 162 ust. 6). [/ramka]