Wynika to z badań przeprowadzonych przez firmę SARE specjalizującą się w e-mail marketingu, które zostały zlecone przez Centrum im. Adama Smitha.
W badaniu wzięto pod uwagę reakcję 51 mazowieckich urzędów skarbowych, do których skierowano zapytania dotyczące możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej. Odpisało zaledwie 54 proc. urzędów. Oznacza to, że niemal co drugi e-mail pozostał bez odpowiedzi.
Jak komentują autorzy, także czas reakcji administracji podatkowej trudno uznać za zadowalający. Na wiadomość trzeba było czekać średnio 9,5 dnia, a 54 proc. odpowiedzi wpłynęło średnio po ponad tygodniu.
Według badań najlepszym refleksem wykazali się urzędnicy II US Warszawa-Śródmieście, US Warszawa-Bielany, US w Szydłowcu i US w Radomiu, którzy odpisali w dniu otrzymania zapytania. Najwięcej, ponad miesiąc, potrzebował na odpowiedź warszawski US Targówek. Co istotne, w wielu wypadkach informacje uzyskiwane drogą e-mailową różniły się między sobą. Prawidłową odpowiedź, z powołaniem się na odpowiednie przepisy, przesłały zaledwie trzy urzędy skarbowe.
17 placówek w ogóle nie podjęło się wyjaśnienia przepisów. Odesłały pytających, by postarali się o interpretację ministra finansów lub skorzystali z Krajowej Informacji Podatkowej.
W pozostałych wypadkach udzielano niepełnej odpowiedzi, proszono o kontakt telefoniczny lub odsyłano do innych urzędów. – Naszą uwagę zwróciło też to, że coraz częściej administracja państwowa korzysta z newsletterów jako narzędzia komunikacji z petentami – skomentowała Natalia Paczóska z firmy SARE, która koordynowała badanie.
Na regularne wiadomości wysyłane w tej formie mogą liczyć m.in. podatnicy podlegający urzędowi skarbowemu w Płońsku. Ogranicza to liczbę pytań kierowanych do urzędników oraz umożliwia szybkie przekazanie najistotniejszych informacji.