[b]Spółka zorganizowała imprezę z okazji pięciolecia istnienia, w której wzięli udział pracownicy wraz z rodzinami i kontrahenci. Spółka poniosła wydatki na oprawę artystyczną, montaż sceny i dekoracji, usługi dźwiękowe, ulotki reklamowe (rozdawane przez hostessy), banery z logo. Podczas imprezy prezentowana była aktualna oferta spółki. Czy wydatki na imprezę jubileuszową mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych?[/b]
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] do kosztów podatkowych nie zalicza się „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia reprezentacji. W dotychczasowej praktyce organów podatkowych upowszechniło się utożsamianie reprezentacji z chęcią wywarcia dobrego wrażenia, zaprezentowania się, okazałością, wystawnością.
W ocenie możliwości zaliczenia wydatków na organizację imprezy jubileuszowej do kosztów podatkowych decydujące znaczenie powinien mieć cel tej imprezy. W sytuacji gdy głównym, zasadniczym celem była reklama spółki (ulotki, hostessy, banery z logo, aktualna oferta handlowa), wydatki na jej organizację powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Co ważne, reklamowy charakter imprezy jubileuszowej powinna potwierdzać dokumentacja zgromadzona przez spółkę. Wskazane jest więc zebranie zdjęć z imprezy, agendy, rozdawanych ulotek reklamowych itp.
Potwierdza to[b] wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 stycznia 2009 r. (III SA/Wa 1601/08).[/b]
Sąd uznał, że zorganizowanie imprezy połączonej z bankietem i atrakcjami artystycznymi przez spółkę z branży wydawniczej jest wydatkiem o charakterze reklamowym (kosztem uzyskania przychodów), bo „próbując nakreślić charakter tej imprezy, można powiedzieć, iż jest ona pewnego rodzaju przedsięwzięciem marketingowym o wielorakich celach, nakierowanym głównie na umocnienie pozycji rynkowej danego tytułu prasowego, poprzez zwiększenie jego sprzedaży, pozyskiwanie reklam itd.
Natomiast te cele i cechy, które utożsamiane są zwykle z reprezentacją, a więc wykreowanie wizerunku, budowa zaufania, uwypuklenie zasobności, profesjonalizm, wprawdzie niewątpliwie są również obecne, to jednak nie są elementem dominującym i niejako realizowane są ubocznie, przy okazji przeprowadzania takiej imprezy.
Towarzyszące takiej imprezie długotrwałe i kosztowne przygotowania, wysoki standard, odpowiedni wystrój, zaproszeni goście są po prostu nieodzownymi jej elementami, warunkującymi skuteczność podejmowanych w tym zakresie przez spółkę działań”.
WSA wskazał ponadto, że przy ocenie takiej imprezy należy brać pod uwagę specyfikę danego podmiotu i branżę, w jakiej on działa.
Warto jednak zwrócić uwagę, że stanowisko urzędów a także orzecznictwo sądowe nie jest jednolite. Przykładowo część organów podatkowych uważa, że wydatki na organizację imprez jubileuszowych należy podzielić na:
- wydatki o charakterze typowo reklamowym (np. na akcje promocyjne, materiały reklamowe, flagi, banery, drobny poczęstunek, hostessy, usługi montażowe itp.); mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;
- wydatki o charakterze reprezentacyjnym (w tym przede wszystkim organizacja bankietu, oprawa pirotechniczna, występy artystów, zakwaterowanie); nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych (zastosowanie ma ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).
Ograniczenie to nie obejmuje wydatków w części dotyczącej własnych pracowników, które mogą być uznane za koszt podatkowy (reprezentacja oznacza bowiem działania skierowane na zewnątrz firmy). Organy podatkowe akceptują w takiej sytuacji podział wydatków na podstawie listy zaproszonych osób (wyliczenie tzw. osobokosztu).
Tak wynika np. z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lutego 2008 r. (IBPB3/423-284/07/JS).[/b]
[i]Autorka jest aplikantką radcowską w MDDP Doradztwo Podatkowe[/i]