- Prowadzę działalność gospodarczą, którą chcę zlikwidować i sprzedać innemu podmiotowi. Aby uniknąć w przyszłości niepotrzebnych problemów z urzędem skarbowym chcę wystąpić o wydanie zaświadczenia o wysokości ewentualnych zaległości podatkowych. Co taki wniosek powinien zawierać? Czy aby go uzyskać trzeba spełnić jakieś dodatkowe warunki? – pyta czytelnik.
Przepisy prawa podatkowego (art. 112 § 1 ordynacji podatkowej, dalej: o.p.) określają, że to nabywca przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy przy zachowaniu należytej staranności nie mógł on wiedzieć o tych zaległościach. Celem przewidzianej w art. 112 o.p. instytucji odpowiedzialności osoby trzeciej – nabywcy majątku podatnika za zobowiązania jest zabezpieczenie należności Skarbu Państwa, gdy podatnik (płatnik) okaże się niewypłacalny na skutek zbycia majątku (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 9 stycznia 2013 r., III AUa 1037/12).