Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 3 stycznia 2017 r. (2461-IBPP1.4512.801.2016.1.AW).
Wnioskodawca będący czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju karm dla psów i kotów produkowanych przez spółki z grupy. Podatnik, dążąc do intensyfikacji obrotu oraz zwiększania przychodów i zysków ze sprzedaży, a także umacniania swojej pozycji oraz marek grupy na rynku, podejmuje różnego rodzaju akcje promocyjne. Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie akcji marketingowych, podczas których klienci będą mogli nabyć produkty lub dodatkowe towary w specjalnych, niższych cenach i/lub otrzymają nieodpłatnie dodatkowe towary o niskiej wartości, w większości przypadków oznaczone logo podatnika. Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzać akcje promocyjne takie jak: sprzedaż zestawów produktów (tzw. BOMów), sprzedaż premiową (w tym oferty kierowane do lekarzy weterynarii czy hodowców), rabaty naturalne („kup 3 w cenie 2") i nieodpłatne wydania gadżetów (co do zasady towarów o niskiej wartości, oznaczone logo podatnika). Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju i będą kierowane do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a nie do ostatecznych konsumentów. Towary będące przedmiotem sprzedaży promocyjnej będą nabywane od innej spółki z grupy, zarówno w ramach dostawy krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przy czym cena nabycia produktów może być niejednokrotnie wyższa niż cena, po której wnioskodawca je ostatecznie sprzeda).
Podatnik zadał pytanie, czy nieodpłatne przekazanie gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku) o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto. Zdaniem podatnika, tego rodzaju transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.
Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Nadmienił przy tym, że jego stanowisko odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy gadżety przekazywane są nieodpłatnie i cena innych elementów wspomnianych zestawów nie zostanie w żaden sposób podwyższona w stosunku do ich cen z obowiązującego w danym czasie cennika (nie będzie obejmowała wartości gadżetu).
Komentarz eksperta
Teresa Sermak, konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC
Biorąc pod uwagę zarówno brzmienie obowiązujących przepisów o VAT, jak i aktualną wiodącą linię interpretacyjną organów i orzeczniczą sądów administracyjnych, nie sposób nie zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy i organu. Kwestie związane z akcjami promocyjnymi przeprowadzanymi przez przedsiębiorców, w tym obniżanie cen poszczególnych produktów i nieodpłatne wydania towarów, od lat budzą jednak wątpliwości i kontrowersje w kontekście rozliczania VAT (np. wyrok WSA w Krakowie z 29 sierpnia 2014 r., I SA/Kr 831/14).
Zgodnie z wykładnią obowiązujących przepisów o VAT, przekazanie odbiorcom towarów spełniających definicję prezentów małej wartości, czyli takich, których jednostkowa cena netto nabycia, a w przypadku braku ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towarów, nie przekraczają 10 zł, nie stanowi przesłanki do opodatkowania VAT. Takie przekazanie nie jest bowiem traktowane jak opodatkowana dostawa towarów. Tak samo jest w przypadku prezentów, których łączna wartość w roku podatkowym nie przekracza kwoty 100 zł, przy spełnieniu dodatkowego warunku prowadzenia ewidencji osób obdarowywanych. Aby nieodpłatne przekazanie nie zostało opodatkowane VAT, muszą zostać spełnione dwie przesłanki:
- przekazywane towary mają stanowić wspomniane wyżej prezenty o małej wartości,
- przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.
W omawianej sprawie obydwie przesłanki zostały spełnione, a wątpliwość podatnika pojawiła się w związku z przekazaniem większej liczby towarów w jednym opakowaniu, co skutkowało przekroczeniem kwoty 10 zł. Kwestia ilości przekazanych jednemu podmiotowi towarów nie powinna mieć jednak tutaj większego znaczenia, gdyż, w rozumieniu ustawy o VAT, towarem są pojedyncze sztuki towaru, stąd przekazanie większej ich liczby w jednym opakowaniu nie ma znaczenia dla ich jednostkowej kwalifikacji jako prezentów o małej wartości. Każdorazowo należy więc badać, czy jednostkowy koszt wytworzenia bądź cena nabycia danej sztuki produktu nie przekracza 10 zł. Z kolei jeśli chodzi o związek z działalnością gospodarczą podatnika, to jest on w omawianej sprawie niepodważalny i jak najbardziej uzasadniony, gdyż nieodpłatne przekazanie gadżetów jest częścią większej strategii marketingowej wnioskodawcy, mającej na celu zwiększenie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez niego produktów.