Pełnomocnik złoży i podpisze deklarację za podatnika

Podatnik ma prawo powierzyć innej osobie, na przykład pracownikowi biura rachunkowego, załatwianie wszelkich spraw związanych z obowiązkiem składania deklaracji podatkowych.

Publikacja: 24.11.2016 05:10

Pełnomocnik złoży i podpisze deklarację za podatnika

Foto: www.sxc.hu

Ordynacja podatkowa zawiera regulacje związane ze specjalnym rodzajem pełnomocnictwa – pełnomocnictwem do podpisywania deklaracji. Jest to bardzo użyteczne narzędzie dla przedsiębiorców, którzy mogą rozliczać się z organami podatkowymi za pośrednictwem profesjonalistów.

Deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta (art. 80a § 1 ordynacji podatkowej; dalej: o.p.). Przez deklaracje rozumie się również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci (art. 3 pkt 5 o.p.). Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku jej podpisania (art. 80b o.p.). Z tego wynika, że załatwianie spraw związanych z obowiązkiem składania deklaracji może być od początku do końca powierzone innej osobie (na przykład pracownikowi biura rachunkowego).

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Fiskus już wie, kto sprzedaje w internecie. I zapowiada kontrole
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT