Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility) to koncepcja uwzględniania przez firmy w prowadzonej działalności gospodarczej wpływu na szeroko pojęte otoczenie – niekoniecznie biznesowe. Zasadniczymi obszarami są więc prawa człowieka, zarządzanie zasobami ludzkimi, środowisko naturalne, uczciwe praktyki, ład korporacyjny, sprawy konsumenckie, wpływ na lokalną społeczność itp.

Aktywność przedsiębiorstw w tym obszarze wiąże się ze zwiększonymi wydatkami. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach zwykle zgadzają się, że takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Działania CSR to jeden z elementów efektywnej strategii zarządzania o charakterze marketingowym. Firmy zarządzają swoimi relacjami z różnymi grupami interesariuszy, którzy mogą mieć wpływ na określony obszar ich działalności. Efekty takiego podejścia materializują się w postaci różnorodnych programów, akcji i kampanii. W sytuacji gdy np. materiały informacyjne o działaniach CSR zawierają logo podatnika i informują o jego zasadniczej działalności – wydatki te stanowić będą koszty reklamy. I jako takie powinny być kwalifikowane jako koszty podatkowe.

Istnieje jednak również odmienne stanowisko. Na przykład WSA w Szczecinie (I SA/Sz 378/16) uznał, że wydatki na działania CSR związane są z kreowaniem pozytywnego wizerunku podatnika. Firmie przyjmującej strategię CSR chodzi więc o utrwalenie dobrego wizerunku. Wydatki na to, kwalifikowane jako reprezentacyjne, nie powinny więc stanowić kosztów podatkowych.

Wydaje się jednak, że kompleksowo podejmowane działania CSR mają o wiele szerszy charakter niż „reprezentacja". Konsumenci (i kontrahenci) coraz częściej oczekują świadomego zaangażowania swoich partnerów w CSR. Przedsiębiorcy – wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom – powinni więc mieć możliwość odliczenia wydatków z tym związanych. Konieczne jednak jest zabezpieczenie interesów firm poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnej. —oprac. mpa

Autor jest prawnikiem w Kancelarii Ożóg Tomczykowski