Forma, w jakiej przedsiębiorca reguluje swoje rachunki, ma kluczowe znaczenie dla zaliczenia ich do kosztów. Skarbówka zgadza się jednak, że z rozliczenia gotówkowego można się wycofać i w zamian wykonać przelew na rachunek bankowy.
Taką odpowiedź otrzymała spółka zajmująca się hurtową sprzedażą części samochodowych. W lutym 2019 r. zawarła umowę z przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą na fizyczny dozór budynku. Przeprowadzona w spółce kontrola wykazała, że zapłaciła zleceniobiorcy gotówką ponad 15 tys. zł. Do limitu wlicza się bowiem wartość wszystkich płatności wynikających z umowy. Organ kontrolny zakwestionował prawo do odliczenia wydatków uregulowanych gotówką. Spółka nie wniosła zastrzeżeń do protokołu. Nie zostało też wszczęte postępowanie podatkowe.
Obecnie spółka rozważa korektę rozliczeń. Kontrahent zwróci jej otrzymaną sumę, a spółka zapłaci mu jeszcze raz przelewem.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się, że takie rozwiązanie jest możliwe. Przypomniał, że w myśl art. 19 ustawy – Prawo przedsiębiorców, płatności związane z działalnością gospodarczą muszą być przeprowadzane za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, jeśli jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 tys. zł. Zgodnie z art. 15d ust. 1 ustawy o CIT przedsiębiorcy nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania płatności dokonanych bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek inny niż zawarty w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy VAT.
„Jeśli spółka dokona zapłaty gotówką za transakcję, która powinna była być opłacona przelewem, a następnie uzyska zwrot gotówki i opłaci tę transakcję przelewem na rachunek bankowy kontrahenta znajdujący się na wykazie, o którym mowa w art. 96b ustawy o VAT, to w dacie wykonania przelewu wydatek będzie stanowił dla niej koszt uzyskania przychodu" – stwierdził dyrektor KIS.
Nr interpretacji: 0111-KDIB1-2.4010.397.2021.2.DP