Podatki dla pani to...

To obowiązkowa składka nakładana na osoby fizyczne i prawne, która jest niezbędna do finansowania działalności rządu i usług publicznych. Systemy podatkowe wielu krajów są przestarzałe, funkcjonują od bardzo dawna i obecnie niektóre rządy dochodzą do wniosku, że nie spełniają już swojej roli. Dlatego obserwujemy powstawanie całej gamy nowych podatków: od usług cyfrowych; opodatkowanie w państwie, w którym prowadzona jest sprzedaż albo świadczone są usługi, oraz globalny minimalny podatek w stawce 15 proc.

Widać, szczególnie w Europie Zachodniej, że podatki są nierozerwalnie związane z ludzkim zachowaniem. Jeśli ludzie mają poczucie, że ktoś nie płaci uczciwie podatków, obawiają się, że może ucierpieć na tym system opieki zdrowotnej lub społecznej. Stąd ogromny nacisk na pilnowanie, by ludzie płacili swoje podatki.

Z ostatniego raportu OECD wynika, że wciąż jesteście postrzegani przez organy skarbowe w tradycyjny sposób, że zaufanie jest stosunkowo niskie. Patrzą na was jako instytucję, która pomaga w agresywnej optymalizacji podatkowej.

Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkimi poglądami wyrażonymi w raporcie OECD, ale w pełni popieram myśl, że zaufanie jest najważniejszym elementem skutecznego działania systemów podatkowych na całym świecie. Myślę, że raport zawiera ważne dla nas wnioski i wskazówki, co można zrobić, by zwiększyć zrozumienie naszej roli jako doradców podatkowych.

Reklama
Reklama

Ciekawe, że w raporcie wskazano na Global Tax Code of Conduct (globalny kodeks postępowania podatkowego) PwC jako najlepszy przykład tego, co powinna oferować firma świadcząca profesjonalne usługi. Naprawdę stawiamy zaufanie w centrum naszych działań i nasi doradcy podatkowi na całym świecie kierują się w swojej pracy naszym kodeksem.

Jakie są obecnie trendy w branży usług doradztwa podatkowego? Co się najbardziej liczy na świecie?

Wyzwaniem, przed którym stoją klienci i korporacje na całym świecie, jest rosnąca złożoność przepisów. Wspomniałam o mnóstwie nowych podatków. Na firmy wywierana jest ogromna presja, by sprostać rosnącym obowiązkom w zakresie zgodności z przepisami. Podczas Covid-19 obserwowaliśmy transformację modelu biznesowego i łańcucha dostaw, presję kosztową, zwłaszcza w obliczu wysokiej inflacji, a wszystko to w połączeniu z wdrażaniem technologii i wojną o talenty.

Nasi klienci rzeczywiście prowadzą działalność w bezprecedensowych czasach. Szukają pomocy i wsparcia, by poradzić sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami, szczególnie związanymi z rosnącymi oczekiwaniami interesariuszy, m.in. z ESG (regulacje związane z ochroną środowiska, kwestiami społecznymi i ładem korporacyjnym), a ostatnio także ze skutkami rosyjskiej inwazji na Ukrainę, która ma daleko idące konsekwencje.

A czy możliwe globalne spowolnienie gospodarki będzie miało wpływ na relacje z klientami?

Nie sądzę. Lista zadań, które firmy i menedżerowie, z którymi współpracujemy, mają na głowie, jeśli chodzi o zwiększoną zgodność z przepisami, wojnę o talenty, wdrażanie technologii itd., jest ogromna. Być może niektórzy z nich będą chcieli ograniczać wydatki, ale obserwowany trend do inwestycji na zapewnienie odpowiednich systemów, sprawozdawczości, zgodności z przepisami krajowymi i międzynarodowymi jest olbrzymi i nie zanosi się na to, aby w najbliższym czasie miał spowolnić. Jeśli bierzemy pod uwagę inflację, to zaczynamy się skupiać na kosztach. Firmy przyglądają się temu, co jest istotne dla ich działalności, i sprawdzają, co może być zrobione gdzie indziej za niższą cenę przez specjalistów, jak kompleksowe usługi zarządzania podatkami. Obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania tymi usługami. Wierzę, że popyt na nie tylko wzrośnie.

Czy Polska ma szansę odegrać istotną rolę w automatyzacji i outsourcingu usług podatkowych globalnych firm? Jesteśmy dosyć dobrze rozwinięci technologicznie. W Austrii na przykład wciąż nie ma wprowadzonego Jednolitego Pliku Kontrolnego, u nas funkcjonuje on od dawna.

Tak, uważam, że automatyzacja podatków i wykorzystanie technologii zarówno przez podatników, jak i administrację poszczególnych krajów ogromnie przyspieszyło. Polska, dzięki dysponowaniu wieloma rozwiązaniami w technologii oraz unikalnemu zestawowi umiejętności informatycznych i podatkowych, udowodniła swoje osiągnięcia w tym obszarze. Wiele zrobiono w budowaniu, wdrażaniu i wspieraniu aplikacji podatkowych zarówno dla rynków lokalnych, jak i dla globalnej sieci PwC. Wraz z wprowadzeniem wkrótce Krajowego Systemu e-Faktur Polska stanie się pierwszym krajem Europy Środkowo-Wschodniej raportującym e-faktury w czasie rzeczywistym i zdecydowanym liderem digitalizacji podatków w Europie.

A czy bliskość wojny w Ukrainie nie spowoduje, że jednak w dziedzinie technologicznej nie zdobędziemy znaczącej pozycji na rynku?

Uważam, że wojna nie ma na to wpływu. Technologia nie zna granic. Mamy w Polsce niesamowite możliwości. Mamy również w Polsce bardzo duże centra usług wspólnych, które obsługują wiele europejskich sieci. W Polsce umiejętności są bardzo wysokiej jakości. Nie ma żadnego powodu, dla którego nie mielibyśmy postrzegać Polski jako kraju o zasadniczym znaczeniu dla rozwoju naszej strategii w sieci. Nie ma żadnych obaw w tym względzie.

Teraz porozmawiajmy o przyjemniejszych rzeczach. Jest pani szefową Działu Tax, Legal & People. Jakie są dla pani największe wyzwania jako szefowej kilkudziesięciu tysięcy pracowników w wielu krajach?

Prawdziwym wyzwaniem jest wojna o talenty. Mamy w firmie niesamowitych ludzi, są świetni technicznie, ale w miarę jak świat się zmienia, a wyzwania klientów stają się coraz większe i bardziej złożone, musimy również sprawić, by nasi ludzie myśleli szerzej o kontekście biznesowym, w którym działają. Klienci domagają się więcej technologii, więc usługi powinny być bardziej zaawansowane technologicznie. Musimy więc upewnić się, że zatrudniamy więcej specjalistów od technologii podatkowych.

Kolejnym obszarem jest dbałość o pracowników. Wiemy, że to, co dzieje się na świecie, ma bezpośredni wpływ na wielu z nich, więc zwracanie uwagi na ludzką i emocjonalną stronę, dbanie nie tylko o ich umiejętności techniczne, ale także o ich zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie, a także upewnianie się, że nie są przytłoczeni tym wszystkim, co się dzieje – jest bardzo ważne.

Muszę jeszcze zapytać o konkurencję, bo mówi się o planach podziału EY na część audytową i konsultingową. Dzięki temu nie będzie ograniczenia w oferowaniu temu samemu klientowi usług doradczych i audytorskich. Jestem ciekawa, co PwC na taki ruch konkurencji?

Nie komentujemy posunięć naszej konkurencji. Nadal uważamy, że dostęp do szerokiej wiedzy i kompetencji jest niezbędny do obsługi klientów i wszystkich innych interesariuszy oraz dla świadczenia usług wysokiej jakości. Oczywiście jeśli będzie to konieczne, zawsze jesteśmy gotowi zareagować na zmiany w otoczeniu regulacyjnym i konkurencyjnym, ale absolutnie nie planujemy zmiany naszego podejścia. Uważamy, że nasza strategia budowania długoterminowej wartości jest słuszna i wierzymy, że PwC jako jedna firma jest w najlepszym interesie naszej organizacji oraz wszystkich naszych klientów.

Carol Stubbings jest globalną liderką ds. podatków i usług prawnych oraz związanych z konsultingiem HR (Tax, Legal & People) w PwC. Cała sieć zatrudnia już ponad 320 tysięcy osób na całym świecie, z czego ponad 6 tysięcy pracuje w Polsce.