TSUE: ładowanie elektrycznego auta to sprzedaż towaru, a nie wykonanie usługi

Dostawa energii niezbędnej do napędu pojazdu jest świadczeniem głównym. Czynności pomocnicze nie zmieniają zasad rozliczenia VAT. Tak wynika z wyroku unijnego sądu.

Publikacja: 20.04.2023 14:21

TSUE: ładowanie elektrycznego auta to sprzedaż towaru, a nie wykonanie usługi

Foto: AdobeStock

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął ważną dla polskiej branży elektromobilności kwestię podatkową. W wydanym w czwartek 20 kwietnia br. wyroku przesądził, że ładowanie elektrycznego auta to dostawa towarów, a nie świadczenie usług.

Jaka jest różnica? – VAT wynosi 23 proc. niezależnie od kwalifikacji tej czynności, za wyjątkiem okresu, gdy stawka na dostawę energii elektrycznej była obniżona na podstawie Tarczy antyinflacyjnej do 5 proc. Różnice pojawiają się przy jej rozliczaniu. Inne są miejsce opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawienia faktury – tłumaczy Roman Namysłowski, doradca podatkowy, partner zarządzający w Crido. Dodaje, że generalnie polskim firmom zależało na tym, żeby uznać ładowanie samochodów elektrycznych za świadczenie usług. – Choćby dlatego, że łatwiej rozliczyć taką transakcję, gdy nabywcą jest zagraniczny przedsiębiorca. Na niego bowiem spada ciężar rozliczenia VAT – wskazuje Roman Namysłowski.

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Harmonizacja e-faktur od 2035 r. Co czeka polskich i europejskich przedsiębiorców?
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Podatki
Korzystne dla firm po powodzi rozliczenie strat i odszkodowań
Podatki
Jest projekt w sprawie KSeF, odroczono termin dla najmniejszych firm
Podatki
NSA: Pismo od syndyka nie przyspieszy rozliczenia nieściągalnego długu w koszt
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Podatki
Podatek globalny uchwalony. Czy wypłoszy inwestorów z Polski?
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni