Aktualizacja: 08.10.2015 02:00 Publikacja: 08.10.2015 02:00
Foto: 123RF
Rz: Do końca 2015 roku obowiązują jeszcze przepisy o obowiązkowej korekcie kosztów w przypadku niezapłacenia w terminie faktur. Czy to rozwiązanie spełniło swoje zadanie?
Magdalena Kucharska: To dobrze, że ten obowiązek będzie zniesiony. Uzasadnieniem tych przepisów była chęć walki z zatorami płatniczymi. Uważano, że ten mechanizm zmusi firmy do szybszego regulowania swoich zobowiązań. Przypomnę, że według dzisiejszych przepisów ustaw o PIT i o CIT podatnik powinien skorygować kosztów uzyskania przychodów, jeżeli nie uregulował w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności należności wynikających z faktury, gdy termin ten nie jest dłuższy niż 60 dni. Jeśli ten ostatni termin jest dłuższy niż 60 dni, a faktura nie jest uregulowana w ciągu 90 dni od daty zaliczenia wynikającego z nich kosztu do kosztów uzyskania przychodu, to również należy przeprowadzić korektę kosztów. Wspomnianą korektę należy zrobić w miesiącu, w którym upływa odpowiednio 30. albo 90. dzień. Podatnik ma też prawo „przywrócić" uprzednio skorygowany koszt w miesiącu, w którym zapłacił należność. Jednak w praktyce stosowania tych przepisów okazało się, że nie skłoniły one przedsiębiorców do szybszego regulowania należności. Być może zatory płatnicze wynikały po prostu z braku pieniędzy u wielu przedsiębiorców, a nie z braku chęci do płacenia swoich zobowiązań. Ten obowiązek jest tym bardziej uciążliwy, że równocześnie nie koryguje się przychodów.
Większość dużych firm jeszcze nie jest gotowa na elektroniczną rewolucję w informowaniu o CIT.
Elektronizacji rozliczeń VAT raczej nie zatrzymamy – mówi Tomasz Michalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.
Przedsiębiorcy dotknięci powodzią nie płacą podatku od odszkodowań. Nie wyklucza to rozliczenia strat w kosztach uzyskania przychodów.
Krajowy System e-Faktur, czyli centralny, prowadzony przez fiskusa rejestr, będzie wprowadzany etapami. Najwcześniej, od 1 lutego 2026 r., zaczynają największe firmy.
Dane na temat przemieszczania się ludności, czy zagęszczenia mieszkańców, pomagają firmom i miastom podejmować odpowiednie decyzje.
Pismo od syndyka o minimalnym prawdopodobieństwie odzyskania długu od firmy, która jest już w upadłości nie wystarczy, żeby wrzucić go w koszty jako nieściągalną wierzytelność. Trzeba czekać do końca postępowania upadłościowego.
Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
Dochód do 60 tys. zł rocznie miał być nieopodatkowany. Rządzący nie spieszą się jednak z dotrzymaniem tej obietnicy.
Większość dużych firm jeszcze nie jest gotowa na elektroniczną rewolucję w informowaniu o CIT.
• Finał prac na projektem ws. KSeF. Ważna zmiana dla najmniejszym firm • Harmonizacja e-faktur od 2035 r. Co czeka przedsiębiorców? • Jak firma po powodzi rozliczy straty i odszkodowania • Reklama na meczu - czy to się opłaca? • Rower elektryczny w firmie a obowiązki składkowe • Praca zdalna: jak firmy radzą sobie z formalnościami • Ważne terminy na ten tydzień i wskaźniki kadrowe na listopad
Kiedy odbywają się kontrole podatkowe? Jak przygotować się na kontrolę podatkową? Czy mogę odwołać się od negatywnych wyników kontroli podatkowej? Ekspert odpowiada.
Od zbycia nieruchomości w zamian za odpłatną rentę nie ma PIT, bo w tym przypadku nie da się ustalić przychodu.
Podział spółki przez wyodrębnienie to jeden z wysoce użytecznych instrumentów prawa korporacyjnego. Obszarem, w którym ten typ podziału spółki znajdzie zastosowanie są transakcje sprzedaży części majątku spółki.
Opłaty za spotkania z psychoterapeutą to wydatki osobiste. Nie można ich zaliczyć do firmowych kosztów – twierdzi skarbówka.
Przedsiębiorcy dotknięci powodzią nie płacą podatku od odszkodowań. Nie wyklucza to rozliczenia strat w kosztach uzyskania przychodów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas