- Prowadzę działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług transportowych. Jestem właścicielem bazy transportowej wraz z przynależnymi do niej budynkami, w tym również garażami. Otrzymałem decyzję prezydenta miasta w sprawie podatku od nieruchomości. Po uważnej lekturze decyzji stwierdziłem, że nie zgadzają się pewne podstawowe wartości matematyczne wskazane w tej decyzji. Część wyliczeń, która jest przyjęta jako podstawa do opodatkowania, jest zawyżona. Chciałbym się odwołać od tej decyzji. W jaki sposób mam to zrobić? Czy muszę uiścić jakąś opłatę?–

pyta czytelnik.

Stosownie do art. 220 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) – czytelnik ma prawo prawo do zaskarżenia decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji. W opisanym przypadku mamy do czynienia z podatkiem od nieruchomości, a więc organem wydającym decyzję w I instancji był prezydent miasta.

Organem odwoławczym w tym przypadku będzie zatem samorządowe kolegium odwoławcze (dalej: SKO), gdyż w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do jednostek samorządu terytorialnego organami wyższego stopnia są – stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 79, poz. 856 ze zm.) – samorządowe kolegia odwoławcze.

SKO są właściwe w szczególności do rozpatrywania odwołań od indywidualnych decyzji administracyjnych, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub do stwierdzania nieważności decyzji wójta, burmistrza czy prezydenta miasta.

Wnosząc odwołanie, należy jednak dopełnić wszystkich wymogów formalnych, gdyż dopiero prawidłowo wniesione odwołanie skutkuje jego rozpoznaniem.

Niezbędne elementy

Wniesienie odwołania od decyzji organu pierwszej instancji – w tym przypadku decyzji prezydenta miasta – wymaga spełnienia kilku przesłanek, decydujących o tym, czy odwołanie jest wniesione prawidłowo.

1. Podatnik musi dochować terminów. W tym przypadku jest to termin 14-dniowy od dnia doręczenia decyzji stronie (adresatowi). Jeśli zaś odwołanie zostanie złożone po tym terminie, to organ odwoławczy stwierdza niedopuszczalność odwołania, a na takie postanowienie nie służy zażalenie.

2. Pismo będące odwołaniem od decyzji prezydenta miasta powinno zawierać następujące elementy:

14 dni

ma podatnik na wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego wydanej w I instancji

• dane wnoszącego odwołanie (imię, nazwisko, adres, NIP),

• określenie zaskarżonego rozstrzygnięcia (data sporządzenia, data doręczenia, znak decyzji); ważne jest, aby orzeczenie organu pierwszej instancji – w tym przypadku decyzji prezydenta miasta – było doręczone w sposób prawidłowy. To zaś oznacza, że decyzja ta istnieje w obrocie prawnym. dane wskazujące właściwy organ odwoławczy – organ drugiej instancji,

• określenie żądania będącego przedmiotem odwołania,

• podanie zasadności żądania – wskazanie zarzutów, określenie istoty i zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania, tzn. czego strona się domaga i jaki skutek chce osiągnąć, a także wskazanie dowodów uzasadniających żądanie,

• opis załączników – jeżeli zostały dołączone,

• podpis wnoszącego podanie.

3. Odwołanie od decyzji prezydenta miasta musi być skierowane do właściwego organu – właściwego miejscowo SKO, ale za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w I instancji.

4. Składa się je do prezydenta miasta. Organ I instancji jest pośrednikiem w przekazaniu odwołania podatnika do organu odwoławczego. Organ podatkowy – prezydent miasta, przekazując organowi odwoławczemu sprawę podatnika (a więc odwołanie wraz z aktami) bez zbędnej zwłoki, jest obowiązany ustosunkować się do przedstawionych zarzutów, a więc działać w trybie tzw. samokontroli.

Z tego zaś wynika, że przed przesłaniem dokumentacji do organu wyższej instancji organ pierwszej instancji bada, czy odwołanie zasługuje w jego ocenie na uwzględnienie, czy też nie. Gdy uzna, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie, wydaje nową decyzję, którą uchyla lub zmienia swoją pierwszą, tzn. zaskarżoną decyzję, a od tej nowej decyzji podatnikowi znów przysługuje odwołanie. To zaś oznacza, że pismo nie zostaje przekazane do SKO.

Bez opłat

Wniesienie odwołania nie wiąże się dla podatnika z ponoszeniem kosztów np. rozpatrzenia odwołania. Nie uiszcza się także opłaty skarbowej.

Organ, do którego wpłynęło odwołanie, ma 14 dni na przekazanie go (wraz z aktami prawy) organowi odwoławczemu. Oczywiście, jeśli w tym terminie nie wydał nowej decyzji.

Organ odwoławczy w pierwszym etapie – tuż po otrzymaniu odwołania podatnika wraz z aktami sprawy – bada, czy odwołanie od decyzji I instancji zostało złożone w terminie i czy zawiera niezbędne elementy. Organ dokonuje więc sprawdzenia pisma pod względem formalnoprawnym. W kolejnym zaś etapie koncentruje się na analizie dokumentacji, badając materiał zebrany w sprawie.

Organ odwoławczy powinien skontrolować postępowanie i decyzję pierwszoinstancyjną z punktu widzenia legalności, a także celowości i słuszności rozstrzygnięcia, niezależnie od tego, czy zarzuty w tym zakresie zostały podniesione, czy też nie przez odwołującego (wyrok WSA w Gliwicach z 27 stycznia 2012 r., IV SA/Gl 462/11).

Utrzymanie, uchylenie albo umorzenie

Stosownie do art. 233 § 1 o.p. organ odwoławczy wydaje decyzję, w której:

1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo

2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy albo uchylając tę decyzję, umarza postępowanie I instancji w całości albo w części, albo

3) umarza postępowanie odwoławcze.

Organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji, gdy decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie. Przekazując sprawę, organ ten powinien przy tym wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.

Skarga do sądu

Rozstrzygnięcie SKO podlega kontroli sądowej. Skargę na decyzję należy złożyć do właściwego miejscowo wojewódzkiego sądu administracyjnego za pośrednictwem tego SKO. W decyzji SKO powinno znaleźć się pouczenie dotyczące możliwości złożenia skargi, a mianowicie informacja, że na decyzję służy stronie prawo wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, za pośrednictwem SKO, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Wzór

odwołania od decyzji wydanej przez prezydenta miasta

 

 

Warszawa, 24 maja 2013 r.

Anna Kowalska

Firma ABC s.j.

ul. Jasna 1

05-800 Piaseczno

NIP 954-000-42-15

Prezes

Samorządowego Kolegium Odwoławczego

ul. Kielecka 44

00-099 Warszawa

za pośrednictwem:

Urzędu Gminy w Piasecznie

ul. Kościuszki 5

05-800 Piaseczno

 

Odwołanie

 

od decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno z 17 maja 2013 r.
(PON-122/201/13-AS), doręczonej 20 maja 2013 r., w sprawie podatku
od nieruchomości za rok 2012.

Na podstawie art. 220 § 1 w związku z art. 127 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku
– ordynacja podatkowa (tekst. jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 zm.) wnoszę odwołanie od decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno z 17 maja 2013 r. (PON-122/201/13-AS), doręczonej 20 maja 2013 r., w sprawie podatku od nieruchomości i zarzucam:

- naruszenie prawa materialnego, tj. art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2010 r.
nr 95, poz. 613 ze zm.), przez niewłaściwe zastosowanie,

- naruszenie przepisów postępowania podatkowego, tj. art. 123 § 1 w związku
z art. 122 ordynacji podatkowej, tzn. naruszenie zasady czynnego udziału stron
w postępowaniu podatkowym oraz braki w zebranym materiale dowodowym, i wnoszę o zmianę zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie

Organ podatkowy pierwszej instancji – Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno – decyzją
z 17 maja 2013 r. (PON-122/201/13-AS), doręczoną 20 maja 2013 r., ustalił wysokość zobowiązania podatkowego za 2012 rok. W uzasadnieniu organ podatkowy wskazał, że opodatkowaniu podlega nieruchomość przy ul. Kwiatowej 11A,
działka 100/425.

Jestem właścicielką działki przy ul. Kwiatowej 11B, zaś wspomniana działka,
przy ul. Kwiatowej 11A numer 104/425, nie jest moją własnością.
Działka numer 104/425 została przeze mnie zbyta w 2011 roku. Niezasadne jest zatem nałożenie na mnie obowiązku zapłaty podatku od tej nieruchomości.

Ponadto organ podatkowy pierwszej instancji nie dopełnił zasady czynnego udziału strony w prowadzeniu postępowania, gdyż nie zawiadomił mnie o możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym i wypowiedzenia się w tej kwestii.

Mając powyższe na uwadze, wnoszę jak na wstępie.

 

Anna Kowalska

 

Załączniki:

1. wypis z ewidencji gruntów,

2. akt notarialny sprzedaży Rep. A 4222/2011