- Złożyłem w urzędzie skarbowym zawiadomienie o nieprawidłowościach dokonywanych przez jednego z moich kontrahentów w zakresie rozliczeń podatkowych jego firmy ABC sp. z o.o. Chodzi konkretnie o nieprawidłowości związane z ewidencjonowaniem przychodu ze sprzedaży towarów. W zawiadomieniu prosiłem również, aby urząd powiadomił mnie o podjętych działaniach końcowych w tej sprawie: czy przeprowadził postępowanie i czy wydał decyzję, a jeśli tak, to jaką. Urząd odmawia jednak udzielenia mi takich informacji. Czy takie postępowanie organu podatkowego jest prawidłowe? –

pyta czytelnik.

Pytanie czytelnika dotyczy kwestii związanych z udostępnianiem informacji zawartych w aktach podatkowych. Przede wszystkim zaś chodzi tu o kwestie wskazane w dziale VII ordynacji podatkowej, czyli o tajemnicę skarbową. Z zapytania jasno wynika, że czytelnik złożył w urzędzie skarbowym zawiadomienie o nieprawidłowościach przy rozliczeniach podatkowych firmy ABC sp. z o.o. Przepisy prawa podatkowego ściśle jednak wskazują katalog podmiotów, którym organy podatkowe udzielają informacji z akt podatkowych.

Tajemnica skarbowa

Zgodnie z art. 298 oraz z art. 299 ordynacji podatkowej podmiotami uprawnionymi do uzyskania informacji zawartej w aktach postępowania podatkowego są m.in. inne organy podatkowe, upoważnieni pisemnie przez prokuratora funkcjonariusze Policji (w związku z toczącym się postępowaniem), biegli powołani w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej (w zakresie określonym przez organ podatkowy), komornicy sądowi (w związku z toczącym się postępowaniem egzekucyjnym lub zabezpieczającym), czy prezydenci miast (w zakresie prowadzonych postępowań o przyznanie świadczeń rodzinnych lub świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów).

Jest to przykładowe wyliczenie podmiotów, które zostały stricte wskazane w przepisach ordynacji podatkowej. Jednak dane znajdujące się w aktach postępowania podatkowego zasługują na pełną ochronę w trybie przepisów ordynacji podatkowej (wyrok WSA w Szczecinie z 24 listopada 2011 r., II SA/Sz 984/11).

Dostęp ściśle reglamentowany

Dostęp do akt podatkowych jest zatem ściśle reglamentowany przez przepisy prawa podatkowego, a organy podatkowe udostępniają informacje wynikające z akt spraw podatkowych w zakresie i na zasadach określonych w ustawach (wyrok WSA w Poznaniu z 7 marca 2012 r., II SA/Po 1230/11).

Czytelnik sam wskazuje, że jest zawiadamiającym, a zatem osobą fizyczną, która powiadomiła urząd skarbowy o działaniach swojego kontrahenta. Taki zaś podmiot – zawiadamiający – nie jest jednym z podmiotów uprawnionych do uzyskania informacji zawartej w aktach postępowania podatkowego. Informacja o tym, czy wszczęto we wskazanej sprawie postępowanie podatkowe i jaki był jego efekt (w tym rozstrzygnięcie), może wynikać z akt sprawy.

W takim przypadku informacja dotycząca sprawy wynika właśnie z akt postępowania podatkowego i nie może być udzielona innym podmiotom, niż określone w przepisach prawa podatkowego. Z kolei to właśnie urząd skarbowy ma obowiązek działać na podstawie przepisów prawa, a więc zgodnie z regulacjami prawnymi zawartymi w prawie podatkowym.

Odmowa w drodze postanowienia

Należy zatem stwierdzić, że organ podatkowy odmówi udzielenia informacji w powyższym zakresie, i będzie to odmowa zasadna (odmowa taka powinna nastąpić w drodze postanowienia).

W sytuacji przedstawionej przez czytelnika udzielenie przez urząd skarbowy żądanych przez niego informacji stanowiłoby właśnie naruszenie przepisów prawa podatkowego. To, że czytelnik złożył zawiadomienie o nieprawidłowościach w działaniu wskazanego przez niego podmiotu, nie daje mu prawa do żądania dalszych informacji.

Brak jest więc możliwości udzielenia informacji osobie fizycznej, którą jest zawiadamiający czytelnik i niebędącej stroną postępowania wnioskowanych informacji (wyrok WSA we Wrocławiu z 27 czerwca 2012 r., IV SA/Wr 154/12).