Kontrolerzy podatkowi z innych państw będą mogli pracować w polskich urzędach skarbowych i kontroli skarbowej, a wymiana informacji o podatnikach z innymi państwami Unii zostanie rozszerzona. Takie są główne cele projektu nowelizacji ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Przewiduje on wdrożenie postanowień dyrektywy 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.

Dzisiaj  wymiana informacji podatkowych, określona w art. 305b ordynacji, obejmuje opodatkowanie dochodu, majątku lub kapitału. Osobne przepisy rangi unijnej określają podobną wymianę w sprawach VAT, cła i akcyzy. W projekcie zakłada się, że wymiana będzie dotyczyła „wszelkich informacji, które mogą być istotne dla celów stosowania i wykonywania przepisów dotyczących podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego". Wyraźnie zostało zatem wskazane, że zagraniczne urzędy skarbowe będą mogły się domagać się także informacji  o zobowiązaniach w  podatkach lokalnych (np. od nieruchomości).

Urzędnicy z innych krajów UE będą kontrolowali polskich podatników

Według projektu przekazywaniem informacji obcym władzom ma się zająć organ podatkowy specjalnie w tym celu wyznaczony przez ministra finansów. Gdy otrzyma on z zagranicy wniosek o udzielenie informacji, będzie musiał w ciągu tygodnia potwierdzić, że dostał taki wniosek, a samą informację przekazać w ciągu sześciu miesięcy. Wymiana informacji ma następować za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W polskich urzędach oraz  podczas kontroli u podatników częściej będą się pojawiali zagraniczni urzędnicy fiskalni. Minister finansów będzie w tym celu zawierał porozumienia z władzami innych krajów. Uwzględnią one jednoczesną kontrolę konkretnych osób w różnych państwach. Może to znacząco usprawnić ściganie powiązanych ze sobą biznesowo oszustów podatkowych. Urzędnicy będą mogli otrzymywać kopie dokumentów zawierających informacje dotyczące takich postępowań.  Co więcej, o działaniach podejmowanych przez co najmniej dwa państwa unijne będzie można powiadomić organy skarbowe innych państw i zaproponować także im udział w międzynarodowej akcji.

Wdrożenie dyrektywy w sprawie wymiany informacji podatkowych będzie działało w obie strony: ułatwi zagranicznym służbom skarbowym kontrolowanie zagranicznych osób i firm w Polsce, ale także polski fiskus sprawniej zacznie ścigać Polaków za granicą.

W naszym kraju implementacja dyrektywy 2011/16/UE odbywa się jednak z opóźnieniem. Polska, podobnie jak inne kraje Unii, była zobowiązana do wprowadzenia nowych reguł wymiany informacji podatkowych przed 1 stycznia 2013 r. Jeśli Komisja Europejska uzna to opóźnienie za znaczne, może wszcząć postępowanie przeciwko Polsce przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe