Zwolnienie to zostało wprowadzone w art. 31a ust .2 pkt. 9 ustawy o podatku akcyzowym, w wyniku jej nowelizacji, która weszła w życie z 1 stycznia 2012 r. Ustawodawca nie sprecyzował jednak, co należy rozumieć pod pojęciem systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji wskazano jedynie, że za takie systemy uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.
Preferencje dla monitorowanych
System EU ETS (European Union Emission Trading Scheme) ma na celu monitorowanie przedsiębiorstwa, któremu został narzucony nieprzekraczalny pułap emisji dwutlenku węgla w czasie procesów produkcji. W razie przekroczenia tego limitu przedsiębiorcy są zmuszeni do zakupu pozwoleń do emisji od innych uczestników systemu. Taki mechanizm ma za zadanie mobilizować przedsiębiorstwa do podejmowania proekologicznych rozwiązań w zakresie swojej działalności.
Stanowisko, zgodnie z którym, uczestnictwo w systemie ETS uprawnia przedsiębiorcę do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych potwierdziła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 27 stycznia 2012 (ITPP3 /443-238/11/JK) oraz poglądy przedstawicieli Krajowego Oś- rodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (instytucji eksperckiej w zakresie ETS).
Warto przypomnieć, że przedsiębiorcy objęci systemem ETS są wskazani w rozporządzeniu Rady Ministrów z 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 – 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (DzU z 2008 r. nr 202, poz. 1248). Jeśli dana firma na takiej liście się znajduje, to korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.
Nieprecyzyjne przepisy
Jednak nie tylko przedsiębiorcy wskazani w tym rozporządzeniu korzystają ze zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych. To dlatego, że funkcję uzupełniającą dla systemu ETS pełni system Non ETS, który obejmuje emisję gazów cieplarnianych pozostających poza systemem ETS i dotyczy sektorów: transportowego, rolniczego oraz budownictwa.
Innym rozwiązaniem, które może znaleźć zastosowanie w danym przedsiębiorstwie, jest powiązany z systemem ETS, Krajowy System Zielonych Inwestycji (GIS- Green Investment Scheme), który jest finansowany ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji (AAU – Assigment Amount Unit).
Należy również podkreślić, że wprowadzona nowa regulacja jest bardzo ogólna. Można więc znaleźć argumenty za szerokim zastosowaniem zwolnienia.
Dlatego też przedsiębiorcy, którzy nie mają możliwości skorzystania z innych zwolnień lub nie mają pewności co do tego, czy występują u nich procesy metalurgiczne, czy też redukcja chemiczna, powinni zastanowić się, czy wprowadzone u nich systemy dają szansę na powołanie się na art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym i w konsekwencji uzyskanie oszczędności podatkowych.
—Michał Zwyrtek, menedżer w dziale prawnopodatkowym PwC
—Szymon Raut konsultant w tym dziale