Czy organ może zmienić zaskarżoną interpretację

• Zamierzam złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na otrzymaną interpretację indywidualną przepisów podatkowych wydaną przez izbę skarbową w imieniu ministra finansów. Czy jeszcze przed rozprawą przed WSA jest możliwe, aby minister zmienił swoje stanowisko zajęte w indywidualnej interpretacji?

Odpowiada Beata Hudziak doradca podatkowy, partner w Grant Thornton

Skargę do WSA należy złożyć za pośrednictwem organu podatkowego (izby skarbowej), który wydał interpretację. Zatem organ ten ma możliwość ponownego zapoznania się z argumentami podatnika, tym razem tymi, które znajdują się w skardze.

Zdarza się więc, że złożonej przez podatnika skargi sąd w ogóle nie rozpatruje z uwagi na to, że organ podatkowy jeszcze przed przekazaniem jej do sądu zmienia wydaną przez siebie interpretację – zgadzając się tym samym z podatnikiem.

Organ do dnia rozpoczęcia rozprawy przed WSA może bowiem sam uwzględnić skargę w całości. Wówczas sprawa nie jest rozpatrywana przed WSA. Takie sytuacje, w których organ podatkowy sam zmienia swoje stanowisko pod wpływem argumentów przedstawionych w skardze do WSA, są jednak niezmiernie rzadkie.

Różny zakres kontroli w zawiadomieniu i upoważnieniu

• Otrzymałem zawiadomienie o kontroli, w którym organ wskazał, że kontrola będzie obejmowała prawidłowość ustalania przychodów w 2010 r. w podatku dochodowym od osób prawnych. W upoważnieniu do kontroli wskazano zaś, że przedmiotem kontroli będzie prawidłowość rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za 2010 r. Jak postąpić w tym przypadku?

Zgodnie z ordynacją podatkową kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w 30-dniowym terminie, jej wszczęcie wymaga ponownego zawiadomienia. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej zawiera m.in. wskazanie zakresu kontroli.

Również upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej zawiera określenie zakresu kontroli. Zakres kontroli w zawiadomieniu oraz upoważnieniu powinien być taki sam. Jeżeli są rozbieżności polegające na tym, że upoważnienie rozszerza zakres kontroli w stosunku do określonego w zawiadomieniu, organ ma obowiązek ponownie zawiadomić podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli.

Czytelnik może więc odmówić kontrolującym udostępnienia informacji wykraczających poza zakres kontroli wskazany w zawiadomieniu bądź nawet zażądać ponownego zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

Jakie są skutki złożenia skargi bezpośrednio w sądzie

• Składając skargę do WSA, złożyłem ją bezpośrednio do sądu, nie zaś za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Czy złożenie skargi w taki sposób jest skuteczne?

Jeszcze raz należy podkreślić, że skargę do sądu składa się zawsze za pośrednictwem organu, który wydał decyzję czy postanowienie, na które skarga ta służy. Skargę składamy w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji bądź postanowienia. Jeżeli podatnik złoży skargę bezpośrednio do sądu, zostanie ona przekazana przez sąd do właściwego organu podatkowego.

Może się wówczas zdarzyć, że skarga dotrze do organu podatkowego po upływie wymaganego 30-dniowego terminu do jej złożenia. Może to skutkować tym, że skarga zostanie odrzucona z uwagi na niedochowanie terminu.

Odpowiadając na pytanie czytelnika, skarga będzie skuteczna, jeżeli sąd odeśle ją przed upływem 30. dnia od dnia otrzymania decyzji przez czytelnika, czyli przed upływem ustawowego terminu do złożenia skargi.