[b]W związku z tym może być konieczna korekta informacji PIT-11.[/b]

22 sierpnia 2009 r. zmieniły się reguły zwolnienia z PIT świadczeń wypłacanych pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Art. 21 ust. 1 pkt 67 oraz art. 21 ust. 1 pkt 9a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] w nowym brzmieniu mają jednak zastosowanie do wszystkich należności wypłaconych w 2009 r.

To oznacza, że pracodawcy, którzy wypłacili w pierwszych miesiącach roku pracownikom świadczenia finansowane z zfśs, muszą uwzględnić tę zmianę przepisów przy sporządzaniu informacji PIT-11, a jeżeli informacja została już wcześniej wydana pracownikowi, bardzo prawdopodobne jest, że konieczna będzie jej korekta.

Poniżej podajemy przykłady komplikacji, jakie mogą zaistnieć, gdy ustawodawca ignoruje podstawową zasadę prawną, która nakazuje, aby prawo nie działało wstecz (lex retro non agit). Choć w tym wypadku wprowadzone zmiany są korzystne dla podatników, to okazało się, że niekoniecznie muszą być korzystne dla płatników zaliczek na PIT.

[srodtytul]Co się zmieniło[/srodtytul]

Przypomnijmy, że przed nowelizacją art. 21 ust. 1 pkt 67 zwalniał z podatku wartość rzeczowych świadczeń (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi) otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zfśs lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

[b]Obecnie z opodatkowania zwolnione są nie tylko świadczenia rzeczowe, ale również świadczenia pieniężne wypłacane z zfśs, pod warunkiem ich przeznaczenia na cele działalności socjalnej.[/b]

[srodtytul]Wystawiając PIT-11, uwzględnij zwolnienie[/srodtytul]

Jeżeli więc przed 22 sierpnia 2009 r. pracodawca wypłacił pracownikowi świadczenia pieniężne z zfśs i opodatkował je odprowadzając zaliczkę na podatek dochodowy, to sporządzając PIT-11 po zakończeniu roku musi uwzględnić to, że są one nieopodatkowane.

[ramka][b]Przykład[/b]

W czerwcu 2009 r. pracodawca wypłacił pracownikowi 450 zł z zfśs jako dodatek za wczasy pod gruszą. Ponieważ w momencie wypłaty świadczenie takie było opodatkowane, to pracodawca potrącił zaliczkę na PIT w wysokości 81 zł, którą odprowadził do właściwego urzędu skarbowego.

Mimo zmiany art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, po zakończeniu roku, sporządzając informację PIT-11 dla tego pracownika, pracodawca uwzględni w niej również pobraną zaliczkę.

Jednak jako przychód do opodatkowania wykaże jedynie kwotę 70 zł (450 zł minus kwota wolna 380 zł).

W informacji PIT-11 za 2009 r., wykaże więc przychód 70 zł, dochód 70 zł, zaliczkę na podatek 81 zł.[/ramka]

Jak widać, z rozliczeniem pracownika, któremu informację PIT-11 pracodawca przekazuje już po zmianie przepisów, nie ma większego problemu. Pojawia się on, gdy trzeba skorygować informację wystawioną wcześniej.

[srodtytul]Niekiedy potrzebna korekta...[/srodtytul]

Dla części pracowników, którym wypłacono świadczenia pieniężne z zfśs w pierwszej połowie 2009 r., pracodawca mógł już sporządzić informację PIT-11, nie uwzględniając oczywiście tego, że do wysokości 380 zł również świadczenia pieniężne z zfśs są zwolnione z opodatkowania. W takiej sytuacji należy sporządzić korektę informacji PIT-11.

[ramka][b]Przykład[/b]

Umowa o pracę wygasła z końcem czerwca 2009 r., a pracownikowi na jego wniosek wystawiono w lipcu 2009 r. PIT-11, w którym uwzględniono jako przychód wypłacone świadczenie pieniężne z zfśs w kwocie 450 zł i pobraną zaliczkę od tego przychodu w kwocie 81 zł.

W związku ze zmianą art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT konieczna jest korekta wystawionej informacji PIT-11 uwzględniająca to, że wypłacone świadczenie do wysokości 380 zł będzie zwolnione z opodatkowania.[/ramka]

[srodtytul]...ale jak ją sporządzić?[/srodtytul]

Przepisy wprowadzające te zmiany w przepisach podatkowych nie regulują zasad sporządzenia takiej korekty. Ogólne zasady korygowania zeznań i deklaracji zawiera art. 81 ordynacji podatkowej, wskazując jedynie, że płatnicy mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Przepisy nie określają terminów sporządzenia korekt informacji. Jednak uważamy, że nie powinno budzić wątpliwości, że pracodawcy powinni to zrobić w terminie umożliwiającym prawidłowe rozliczenie PIT za 2009 r.

Sporządzenie korekty informacji PIT-11 jest niezbędne, tym bardziej że w praktyce organy podatkowe wymagają, aby kwoty przychodów, dochodów i podatku wykazane w zeznaniu rocznym były zgodne z kwotami wykazanymi przez pracodawców w informacji PIT-11.

[srodtytul]Nie zmniejszymy bieżącego zobowiązania[/srodtytul]

Pamiętajmy, że zwolnienie w 2009 r. świadczeń pieniężnych wypłacanych z zfśs nie umożliwia płatnikowi pomniejszania bieżących zaliczek na PIT odprowadzanych za pracowników o kwotę zaliczek nadpłaconych wcześniej (przed 22 sierpnia 2009 r.).

Płatnik może domagać się zwrotu nadpłaconej zaliczki jedynie w trybie art. 75 § 2 pkt 2 lit. c [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ordynacji podatkowej[/link], a więc niezbędne jest złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

[ramka][b]Przykład[/b]

W czerwcu 2009 r. pracodawca wypłacił pracownikowi świadczenie pieniężne z zfśs w kwocie 450 zł, odprowadzając od całości zaliczkę na podatek w wysokości 81 zł. Po zmianie przepisów pracodawca uznał, że ma nadpłaconą zaliczkę na PIT i pomniejszył o kwotę tej „nadpłaty” (w zaokrągleniu 68 zł) należną bieżącą zaliczkę (za listopad). W trakcie kontroli organ podatkowy uznał, że nie było podstaw prawnych do pomniejszenia zaliczki za listopad o tę kwotę.[/ramka]

[srodtytul]Po nadpłacie niedopłata[/srodtytul]

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną szczególną sytuację, jaka mogła wystąpić w 2009 r. Otóż mogło się zdarzyć, że po nadpłacie w kolejnym miesiącu pojawiła się niedopłata.

[ramka][b]Przykład[/b]

W styczniu 2009 r. pracownik otrzymał świadczenie pieniężne z zfśs w wysokości 350 zł. Zgodnie z wówczas obowiązującymi przepisami podlegało ono opodatkowaniu, więc pracodawca pobrał zaliczkę na PIT w wysokości 63 zł.

Następnie w kwietniu 2009 r. ufundował pracownikowi świadczenie rzeczowe o wartości 250 zł, które w myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT było i nadal jest zwolnione z PIT do kwoty 380 zł.

Po wejściu w życie nowelizacji tego przepisu okazało się, że wartość świadczeń zwolnionych z opodatkowania przewyższyła kwotę limitu.

W kwietniu bowiem – zgodnie z nowymi przepisami – należałoby zsumować wartość świadczeń pieniężnych i świadczeń rzeczowych (350 zł + 250 zł = 600 zł).

W tej sytuacji pracodawca powinien więc za kwiecień odprowadzić zaliczkę na PIT od przychodu w wysokości 600 – 380 zł, czyli 220 zł. Ponieważ nie można uwzględniać nadpłat w zaliczkach na podatek z poprzednich miesięcy, u pracodawcy, czy tego chciał, czy nie, powstała zaległość podatkowa.[/ramka]

Niestety, przepisy nowelizujące ustawę o PIT nie regulują takiej sytuacji. Pozostaje więc wątpliwość, co zrobić (trudno bowiem wyobrazić sobie, że organ podatkowy będzie domagał się uregulowania tej zaległości wraz z odsetkami). Mając na uwadze zamysł ustawodawcy, wydaje się, że jedynym właściwym rozwiązaniem jest rozliczenie wypłaconych należności w PIT-11 (czyli wykazanie przychodu w kwocie 220 zł i pobranej zaliczki w kwocie 63 zł).

[i]Autorzy są doradcami podatkowymi, prowadzą kancelarię podatkową we Wrocławiu[/i]