Z [b]wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o.o.[/b] wynika, że ze względu na zawartą w VI dyrektywie klauzulę stałości ustawa o VAT z 2004 r. nie mogła rozszerzyć ograniczeń prawa do odliczenia VAT od paliwa w stosunku do obowiązujących przed dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Choć Trybunał bezpośrednio się do tego nie odnosił, dotyczy to również podatku naliczonego przy zakupie, imporcie, wewnątrzwspólnotowym nabyciu czy leasingu samochodów (pisaliśmy o tym szerzej w DF z 25 maja br. "[link=http://www.rp.pl/artykul/158131,309293_Kiedy_od_auta_i_paliwa_mozna_odliczyc_VAT.html]Kiedy od samochodów i paliwa można odliczyć cały naliczony VAT[/link]").
Co to w praktyce oznacza dla przedsiębiorców?
Jeżeli zmiana przepisów po 30 kwietnia 2004 r. pogorszyła ich sytuację prawną (zniosła lub ograniczyła prawo do odliczenia), mogą odliczać podatek na starych zasadach. A ponieważ ETS nie ograniczył w żaden sposób skutków tego wyroku w czasie, mogą też skorygować swoje rozliczenia za ubiegłe lata, wykazując podatek do odliczenia.
[srodtytul]Bieżące odliczenia[/srodtytul]
Chcąc obecnie odliczyć VAT naliczony przy zakupie, imporcie, wewnątrzwspólnotowym nabyciu czy leasingu samochodów albo od paliwa do nich, mimo że w świetle aktualnych przepisów ustawy o VAT takie odliczenie nie wchodzi w grę (albo jest ograniczone limitem), trzeba najpierw sprawdzić, czy mielibyśmy prawo do takiego odliczenia (pełnego odliczenia):
- przed 1 maja 2004 r. bądź
- w okresie między 1 maja 2004 r. a 21 sierpnia 2005 r.
Jeśli tak, to zgodnie z przewidzianą w dyrektywie klauzulą stałości przepis pozbawiający nas prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niezgodny z regulacjami wspólnotowymi. Nie może być więc zastosowany w tym konkretnym przypadku. Odliczenie przysługuje na ogólnych zasadach: wystarczy spełnienie warunku związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Jeśli nie, to także obecnie nie mamy prawa do odliczenia. Klauzula stałości nie ma bowiem zastosowania (o odmiennym w tym względzie stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie[link=http://www.rp.pl/artykul/158131,309293_Kiedy_od_auta_i_paliwa_mozna_odliczyc_VAT.html] czytaj w DF z 25 maja br.[/link]).
[srodtytul]VAT od paliwa[/srodtytul]
Gdy chodzi o odliczenie VAT od paliwa do samochodu, nie ma przy tym znaczenia, kiedy nabyliśmy ten samochód. Gdybyśmy przykładowo kupili w 2008 r. pojazd dający prawo do odliczeń w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r., to także obecnie moglibyśmy odliczać VAT od paliwa do niego.
[ramka][b]Przykład [/b]
Od 2003 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką o ładowności 570 kg, homologowany jako ciężarowy i tak też zarejestrowany. Może teraz odliczać VAT od paliwa do niego. Można było bowiem odliczać ten podatek według przepisów ustawy o VAT z 1993 r. obowiązujących na 30 kwietnia 2004 r. Zniesienie tej możliwości naruszało klauzulę stałości. Zatem przepis ograniczający odliczenie nie może być dziś zastosowany.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2006 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką o ładowności 620 kg, homologowany i zarejestrowany jako ciężarowy. Może teraz odliczać VAT od paliwa do niego.
Można było bowiem go odliczać według stanu prawnego obowiązującego na 30 kwietnia 2004 r. Zniesienie tej możliwości naruszało klauzulę stałości, więc przepis ograniczający odliczenie nie może być dziś stosowany. Nie ma przy tym znaczenia, że podatnik kupił samochód po zmianie przepisów (już po wprowadzeniu ograniczeń w odliczeniu).[/ramka]
[ramka][b]Przykład [/b]
Od 2003 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką o ładowności 485 kg, homologowany jako ciężarowy. Zarówno według przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., jak i po tej dacie podatnik nie mógł odliczać VAT od paliwa do tego samochodu. Jego sytuacja prawna nie pogorszyła się. Nie doszło więc do naruszenia klauzuli stałości. Nadal zatem nie przysługuje mu prawo do odliczenia.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2003 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką (dwa rzędy siedzeń) o ładowności 563 kg, homologowany jako osobowy. Z uwagi na to podatnik nie miał nigdy prawa do odliczenia VAT od zakupu paliwa do niego. Kolejne zmiany stanu prawnego nie zmieniły tej sytuacji. Nie doszło do naruszenia klauzuli stałości. Nadal zatem nie przysługuje mu prawo do odliczenia.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2005 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką o ładowności 620 kg. Samochód był homologowany jako ciężarowy. Świadectwo homologacji – w postaci nalepki nad przednim kołem – starło się i jest nieczytelne. Według przepisów obowiązujących na 30 kwietnia 2004 r. podatnik miałby prawo do odliczenia VAT od paliwa. Zmiany przepisów spowodowały, że znalazł się w mniej korzystnej sytuacji prawnej. Naruszyły więc klauzulę stałości. Podatnik zachowuje zatem prawo do odliczenia. Nie ma znaczenia, że potwierdzenie homologacji jest teraz nieczytelne. Istotne jest to, że samochód był homologowany jako ciężarowy.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2004 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką. Samochód był homologowany jako ciężarowy. We wrześniu 2005 r. kratkę zdjęto i przerejestrowano samochód na osobowy. To powoduje, że teraz jest to samochód, który nie dawałby prawa do odliczenia ani przed, ani po 1 maja 2004 r. Skoro tak, to w odniesieniu do niego nie nastąpiło naruszenie klauzuli stałości. Podatnik nie ma więc obecnie prawa do odliczenia VAT od paliwa.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2006 r. podatnik posiada samochód z kratką, w którym są tylko dwa miejsca osobowe. Samochód jest homologowany jako ciężarowy specjalistyczny. Jego dopuszczalna ładowność wynosi 495 kg. Spełnia on kryteria wynikające z tzw. wzoru Lisaka. Gdyby nie nastąpiła zmiana stanu prawnego, podatnik miałby prawo do odliczenia VAT od paliwa do niego. To oznacza, że doszło do naruszenia klauzuli stałości. Skoro tak, to nie mają zastosowania obecne ograniczenia i podatnik ma prawo do odliczenia.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Podatnik posiada samochód homologowany i zarejestrowany jako ciężarowy o ładowności 760 kg. Samochód ma kratkę, a jego część bagażowa jest dłuższa od części osobowej. Samochód nie ma badań technicznych i zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów. Z tego względu nie spełnia warunków do odliczenia VAT wynikających z obowiązujących przepisów. Gdyby jednak nie zmiany w stanie prawnym, spełniałby kryteria odliczenia obowiązujące na 30 kwietnia 2004 r. Skoro tak, nastąpiło naruszenie klauzuli stałości. Podatnik ma więc prawo do odliczenia VAT od paliwa na zasadach ogólnych.[/ramka]
[srodtytul]CHCESZ ZWROTU NADPŁACONEGO PODATKU, MUSISZ ZROBIĆ KOREKTĘ[/srodtytul]
[b]Na podstawie orzeczenia ETS w sprawie Magoora podatnicy mogą sporządzić korekty VAT naliczonego od samochodów i paliwa do nich, nieodliczonego po 30 kwietnia 2004 r.[/b]
Ponieważ Trybunał nie ograniczył skutków swego wyroku w czasie, ma on moc wsteczną. Wskazuje bowiem, w jaki sposób prawo wspólnotowe powinno być rozumiane od samego początku obowiązywania w danym państwie (w przypadku Polski od 1 maja 2004 r.). Zatem, mimo że niezgodność prawa krajowego z prawem wspólnotowym jest stwierdzana w chwili wydania orzeczenia, istnieje od samego początku.
[srodtytul]Wymagana korekta z wyjaśnieniem...[/srodtytul]
Aby skorzystać z prawa do odliczenia, trzeba przede wszystkim złożyć korekty deklaracji VAT za okres, w którym wystąpił podatek naliczony od samochodów (paliwa do nich), a który nie został wówczas odliczony. Teraz – w korekcie – będzie można wykazać ten podatek jako podatek do odliczenia. Dobrym pomysłem, pozwalającym na zaoszczędzenie nieco pracy, może być ujmowanie zakupów paliwa w jednej deklaracji za dwa miesiące. Przykładowo zakupy paliwa ze stycznia i lutego 2005 r. ująć można w jednej korekcie deklaracji za luty 2005 r. (podatnik – według wówczas obowiązujących przepisów – miał prawo ująć podatek naliczony w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury bądź za miesiąc następny).
Do korekty deklaracji należy dołączyć pismo wyjaśniające jej przyczyny. Wystarczające wydaje się w tym wypadku wyjaśnienie, że korekta wiąże się z uzyskaniem prawa od odliczenia podatku wskutek wyroku ETS w sprawie Magoora.
[srodtytul]...i wniosek o zwrot nadpłaty[/srodtytul]
W zasadzie do korekty należałoby dołączyć również wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT. Korekta deklaracji, polegająca na zwiększeniu odliczeń, będzie bowiem prowadzić do powstania tej nadpłaty. Można oczywiście połączyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty z pismem wyjaśniającym przyczyny korekty (w jednym piśmie ująć oba te elementy).
Z przepisów ordynacji podatkowej wynika, że we wniosku o stwierdzenie nadpłaty – powstałej w związku z orzeczeniem ETS – należy określić jej wysokość. Z sygnałów docierających od podatników wynika jednak, że urzędy skarbowe tego nie wymagają.
[srodtytul]W jakim terminie[/srodtytul]
Korekty w zasadzie można składać począwszy od rozliczenia za maj 2004 r. Pojawia się tu jednak wątpliwość związana z tym, że ustawa o VAT w art. 86 ust. 13 zawiera szczególną regulację odnoszącą się do „spóźnionych” odliczeń VAT. Zgodnie z nią uprawnienie do korekty powstaje, jeśli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w podstawowych terminach. Jednocześnie przepis ten daje podatnikowi uprawnienie do korekty w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia. To oznacza, że w odniesieniu do rozliczeń za poszczególne miesiące 2004 r. – czytając przepisy literalnie – korekta musiałaby zostać złożona nie później niż 2 stycznia 2009 r. (pięć lat licząc od początku 2004 r. plus jeden dzień przesunięcia terminu z uwagi na święto).
Wydaje się jednak, że art. 86 ust. 13 ustawy o VAT jest niezgodny z konstytucją. Uniemożliwia on bowiem odzyskanie nadpłaty w VAT za pewne okresy, mimo że zobowiązanie podatkowe za te okresy jeszcze się nie przedawniło. W związku z tym można próbować składać także teraz – tj. w 2009 r. – korekty deklaracji VAT za poszczególne miesiące 2004 r. i wykazywać w nich nieodliczony wcześniej podatek. Jeśli urząd skarbowy odmówi stwierdzenia nadpłaty, może inaczej orzekną sądy administracyjne bądź sprawa trafi do Trybunału Konstytucyjnego.
Można się też spotkać z poglądem, że termin pięcioletni na sporządzenie korekty VAT naliczonego od samochodów i paliwa powinien być liczony dopiero od dnia wydania wyroku przez ETS. To oznaczałoby, że możliwość korekty za 2004 r. i za lata następne istnieje aż do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
[srodtytul]Kto skorzysta[/srodtytul]
Korekta może dotyczyć zarówno podatku od samochodów (ich zakupu, importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia, leasingu), jak i podatku od paliwa do nich. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik nabył samochód w czasie obowiązywania przepisów dających mu prawo do odliczenia, czy też w momencie, gdy przepisy te nie obowiązywały.
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2003 r. podatnik posiada samochód kombi z kratką o ładowności 600 kg, homologowany i zarejestrowany jako ciężarowy. Do 30 kwietnia 2004 r. odliczał VAT od paliwa. Później tego zaprzestał. Może teraz złożyć korekty rozliczeń za okresy od stycznia 2005 r. Można także próbować dochodzić nadpłat za okresy od maja do grudnia 2004 r. (w tym wypadku jednak rozstrzygnięcie jest niepewne). Począwszy bowiem od maja 2004 r. wprowadzono nowe ograniczenia, przez co nastąpiło złamanie klauzuli stałości.[/ramka]
[ramka][b]Przykład [/b]
Od stycznia 2006 r. podatnik leasinguje samochód kombi z kratką o ładowności 530 kg. Samochód jest homologowany jako ciężarowy uniwersalny. Podatnik odliczał 60 proc. podatku z faktur za leasing. W listopadzie 2008 r. zaprzestał odliczeń (z powodu przekroczenia limitu 6000 zł).
Ponieważ znalazł się w mniej korzystnej sytuacji prawnej z powodu zmiany przepisów, doszło do naruszenia klauzuli stałości i w związku z tym może złożyć korekty za okresy od stycznia 2006 r. do listopada 2008 r., odliczając „brakujące” 40 proc. podatku. Korekta za okresy od grudnia 2008 r. może dotyczyć całego nieodliczonego podatku.[/ramka]
[ramka][b]Przykład[/b]
Od lipca 2005 r. podatnik posiada samochód z kratką o ładowności powyżej 500 kg. Samochód był homologowany jako ciężarowy uniwersalny. We grudniu 2006 r. kratkę zdjęto, samochód został zarejestrowany jako osobowy. Od początku podatnik nie odliczał VAT od paliwa, ze względu na zakaz wynikający z przepisów. Ponieważ przed 1 maja 2004 r. miałby prawo do odliczenia, znalazł się w mniej korzystnej sytuacji prawnej w powodu zmiany przepisów naruszającej klauzulę stałości. Po zdjęciu kratki jednak samochód stał się znów samochodem osobowym, a w odniesieniu do takiego pojazdu podatnikom nigdy nie przysługiwało prawo do odliczenia. W tym zatem wypadku korekta może dotyczyć zakupów paliwa od lipca 2005 r. do grudnia 2006 r. (do chwili, aż nastąpiła zmiana charakteru samochodu).[/ramka]
Oczywiście podatnik może złożyć również korektę deklaracji za lipiec 2005 r. I domagać się pełnego odliczenia VAT od zakupu auta.
[ramka][b]Przykład[/b]
Od 2007 r. podatnik posiada samochód z kratką, w którym są tylko dwa miejsca osobowe. Samochód jest homologowany jako ciężarowy specjalistyczny. Jego dopuszczalna ładowność wynosi 495 kg. Pojazd ten spełnia kryteria wynikające z tzw. wzoru Lisaka. Gdyby nie zmiana stanu prawnego, podatnik miałby prawo do odliczenia. To oznacza, że nastąpiło naruszenie klauzuli stałości. Skoro tak, podatnik ma prawo do korekty VAT (od samochodu i od paliwa) za okresy od 2007 r.[/ramka]
[ramka][b]Przykład [/b]
Od 2003 r. podatnik posiada samochód z kratką, w którym są tylko dwa miejsca osobowe. Samochód jest homologowany jako ciężarowy specjalistyczny. Jego dopuszczalna ładowność wynosi 495 kg. Pojazd ten spełnia kryteria wynikające z tzw. wzoru Lisaka. Gdyby nie zmiana stanu prawnego, podatnik miałby prawo do odliczenia VAT od paliwa. To oznacza, że nastąpiło naruszenie klauzuli stałości. Podatnik może teraz złożyć korekty rozliczeń za okresy od stycznia 2005 r. Można także próbować dochodzić nadpłat z tytułu VAT od paliwa za okresy od maja do grudnia 2004 r. (w tym wypadku jednak rozstrzygnięcie jest niepewne).[/ramka]
[ramka][b]Przykład [/b]
We wrześniu 2005 r. podatnik kupił (ze starych zapasów) samochód homologowany i zarejestrowany jako ciężarowy. Samochód miał kratkę, pięć miejsc siedzących, jego dopuszczalna ładowność wynosiła 715 kg. Podatnik nie odliczył całości podatku od zakupu tego pojazdu (odliczył tylko 6000 zł). W związku z tym że nastąpiło w tym wypadku złamanie klauzuli stałości, może złożyć korektę deklaracji za wrzesień 2005 r. i odliczyć pozostałą część podatku naliczonego. Oczywiście w tym wypadku może również odliczać VAT od paliwa do tego samochodu; korekta może więc objąć także i podatek od tych zakupów.[/ramka]
[ramka] [b]Jak fiskus obliczy należne ci odsetki[/b]
Od 1 stycznia 2009 r. nadpłata w podatku VAT powstaje na zasadach ogólnych, tzn. z chwilą wpłacenia zbyt wysokiego podatku (względnie otrzymania nadwyżki w zbyt niskiej wysokości). Wcześniej powstawała z chwilą złożenia korekty deklaracji.
Zatem jeśli podatnik składa korektę deklaracji i wniosek o stwierdzenie i zwrot nadpłaty już w 2009 r., to wówczas odsetki przysługują mu od dnia powstania nadpłaty określanego na podstawie obecnych przepisów, tzn. od dnia zapłaty zbyt wysokiego podatku.
Odsetki przysługują aż do dnia zwrotu nadpłaty, jeśli wniosek został złożony w ciągu 30 dni od opublikowania orzeczenia ETS. Termin ten upłynął 23 marca 2009 r.
W wypadku wniosku złożonego po tej dacie odsetki przysługują tylko do 23 marca 2009 r. (niezależnie od tego, kiedy nadpłata zostanie zwrócona).
Odsetki należą się także, jeśli wniosek został złożony przed publikacją wyroku. Potwierdził to [b]minister finansów w piśmie z 5 marca 2009 r. (PK4/801225/ZAP/09/AP-291)[/b]. Wówczas są naliczane aż do dnia otrzymania nadpłaty (gdyż wtedy wniosek jest złożony także wcześniej niż 30 dnia od dnia publikacji wyroku ETS).
Problematyczne jest, czy odsetki przysługują, jeśli w wyniku korekty podatnik powiększył kwotę VAT do zwrotu. Z uwagi na brzmienie przepisów ustawy o VAT nie jest wykluczone, że organy podatkowe uznają, iż odsetki należą się podatnikom tylko w razie przekroczenia 60-dniowego terminu na zwrot nadwyżki, w tym wypadku liczonego oczywiście od dnia złożenia korekty.
Dodajmy, że odsetki otrzymane w związku z nadpłaconymi zobowiązaniami budżetowymi są wolne od podatku dochodowego.[/ramka]
[srodtytul]CO ZE ZWOLNIENIEM PRZY SPRZEDAŻY AUTA[/srodtytul]
[b]Korekta odliczenia VAT z tytułu zakupu samochodu skutkuje tym, że podatnik nie może sprzedać tego auta ze zwolnieniem z VAT, a jeśli to zrobił, musi złożyć korektę, doliczając podatek[/b]
Tak uważa Ministerstwo Finansów. Z orzecznictwa ETS wynika jednak co innego.
[srodtytul]Co wynika z rozporządzenia[/srodtytul]
Rozporządzenie wykonawcze do ustawy o VAT przewiduje, że w wypadku sprzedaży samochodu, przy nabyciu którego podatnikowi przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego (50 proc., lecz nie więcej niż 5000 zł, bądź 60 proc., lecz nie więcej niż 6000 zł), zastosowanie ma zwolnienie podatkowe, jeśli samochód ma cechy towaru używanego (to znaczy był używany przez podatnika co najmniej przez sześć miesięcy). Tak więc przykładowo wolna od podatku będzie sprzedaż samochodu osobowego, przy zakupie którego podatnik odliczył tylko 60 proc. podatku, jeśli dojdzie do niej po upływie dwóch lat od dnia zakupu.
[srodtytul]Czy trzeba korygować[/srodtytul]
W związku z wyrokiem ETS powstaje pytanie o zastosowanie tego zwolnienia, jeżeli podatnik przy zakupie samochodu odliczył tylko część podatku, a następnie zdecydował się na korektę tego odliczenia z powołaniem się na wyrok ETS i ostatecznie odliczył całość. Czy powinien opodatkować sprzedaż tego auta, czy zachowuje prawo do zwolnienia? A co w sytuacji, gdy sprzedał już samochód ze zwolnieniem, a dopiero później skorygował odliczenie? Czy również powinien skorygować rozliczenie tej sprzedaży, naliczając VAT?
W [b]piśmie z 13 lutego 2009 r. (PT3/812/4/15/CZE/09/185) [/b]minister finansów stwierdził, że korekta odliczenia VAT od zakupu (importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia) samochodu wyklucza zwolnienie przy sprzedaży. Ewentualna wcześniejsza sprzedaż powinna być – zdaniem MF – skorygowana poprzez zastosowanie opodatkowania w miejsce zwolnienia.
[srodtytul]Zwolnienie niezgodne z dyrektywą...[/srodtytul]
Inne wnioski można wyciągnąć, jeśli przeanalizuje się orzecznictwo ETS dotyczące skutków niezgodnego z prawem wspólnotowym wprowadzenia zwolnienia w przepisach krajowych. Zwolnienie, o którym tu mowa, zostało bowiem wprowadzone niezgodnie z dyrektywą (nie ma w niej podstaw do jego stosowania). Według przepisów wspólnotowych sprzedaż samochodu powinna być opodatkowana, czyli powinna dawać prawo do odliczenia.
[srodtytul]...więc można je nadal stosować [/srodtytul]
Z [b]orzeczenia ETS w sprawie C-150/99 (Svenska staten vs Stockholm Lindöpark AB and Stockholm Lindöpark AB vs Svenska staten) oraz z opinii rzecznika generalnego w sprawie C-134/97 (Victoria Films A/S vs Riksskatteverket)[/b] wynika, że gdy przepisy krajowe niezgodnie z prawem wspólnotowym wprowadzają zwolnienie podatkowe dla danej czynności, to wówczas podatnik może – powołując się na prawo wspólnotowe – wywodzić z niego swoje prawo do odliczenia, i jednocześnie na gruncie prawa krajowego stosować zwolnienie podatkowe, nie obejmując podatkiem danej czynności.
[ramka][b]Przykład[/b]
W 2005 r. podatnik kupił samochód kombi z kratką o ładowności 537 kg, homologowany jako ciężarowy. Nie odliczył całości podatku przy zakupie.
W połowie 2008 r. sprzedał auto, stosując zwolnienie podatkowe. Na początku 2009 r. skorygował VAT od zakupu i od paliwa do samochodu.
Czy powinien teraz skorygować rozliczenie sprzedaży samochodu, stosując opodatkowanie w miejsce zwolnienia? Według MF korekta jest w tym wypadku konieczna. Powołując się na cytowane orzecznictwo ETS, można twierdzić, że nie ma obowiązku opodatkowywania tej sprzedaży.[/ramka]
[ramka][b]Przykład [/b]
Podatnik posiada samochód homologowany i zarejestrowany jako ciężarowo-osobowy o ładowności 760 kg.
Kupując go w styczniu 2008 r., nie odliczył całości podatku. W kwietniu 2009 r. zdecydował się – na podstawie wyroku ETS – na korektę podatku naliczonego. Samochód planuje sprzedać pod koniec 2009 r. Według MF należałoby w tym wypadku sprzedać samochód, doliczając VAT. Powołując się na cytowane orzecznictwo ETS, można twierdzić, że nie ma obowiązku opodatkowywania VAT tej sprzedaży.[/ramka]
[ramka] [b]Skutki korekt VAT w podatku dochodowym[/b]
VAT, który nie podlega odliczeniu, jest kosztem podatkowym. Ponieważ przepisy krajowe nie pozwalały na pełne odliczenie podatku naliczonego od niektórych samochodów i na odliczenie podatku naliczonego od paliwa do nich, podatek ten (w części nieodliczanej) był zaliczany do kosztów uzyskania przychodów (względnie powiększał wartość początkową środka trwałego).
Czy korekta odliczenia VAT, w związku z wyrokiem ETS, wpływa na rozliczenie podatku dochodowego? Można spotkać się z dwoma poglądami na ten temat.
Według pierwszego należy zrobić korektę kosztów uzyskania przychodów. Ostatecznie bowiem okazuje się, że podatek – który niegdyś uznano za niepodlegający odliczeniu i w związku z tym zaliczono do kosztów – mógł być jednak odliczony. Nie może więc być kosztem. Skoro kwota kosztów została zawyżona, trzeba sporządzić ich korektę. To oznacza korektę zeznania za dany rok podatkowy i zapłatę odsetek za zwłokę.
Z pewnością taka korekta jest znacznym utrudnieniem dla podatników, a obowiązek zapłaty odsetek nie wydaje się też do końca sprawiedliwy.
Według drugiego poglądu kwotę VAT zwracanego po stwierdzeniu nadpłaty, w związku z wyrokiem ETS, należy zaliczać do bieżących przychodów podatnika. Stanowisko to znajduje poparcie w przepisach ustaw o PIT i o CIT, które nakazują zaliczać do przychodów zwrócony naliczony podatek od towarów i usług w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Wydaje się, że MF jest skłonne przychylić się do niego (a w ślad za nim zapewne i organy podatkowe).[/ramka]