Reklama

Zwolnienie bez wizyty u lekarza. Pracodawcy nie chcą płacić za wolne dni

Pracownik nie powinien podejmować samodzielnie decyzji o skorzystaniu ze zwolnienia na czas choroby – mówi Robert Lisicki z Konfederacji Lewiatan.

Publikacja: 11.01.2023 03:00

Zwolnienie bez wizyty u lekarza. Pracodawcy nie chcą płacić za wolne dni

Foto: Adobe Stock

Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej postuluje, by pracownicy mogli korzystać z kilkudniowego zwolnienia lekarskiego bez konieczności wizyty u lekarza czy teleporady. Sami mieliby o tym decydować. W ten sposób skróciłyby się kolejki do lekarzy. Czy według pracodawców to dobry pomył?

Nie znamy szczegółów koncepcji, ale sama idea, by pracownik podejmował samodzielnie decyzje o skorzystaniu ze zwolnienia, budzi zastrzeżenia pracodawców. Nie chcemy ograniczać zwolnień z tytułu choroby, gdy jest to obiektywnie uzasadnione stanem zdrowia pracownika. W takim przypadku każdy powinien mieć prawo skorzystać ze zwolnienia chorobowego. Nasze zastrzeżenia budzi brak weryfikacji stanu zdrowia pracownika. Upoważnione osoby, tj. lekarze, powinny być zaangażowane w ten proces. Pamiętajmy, że koszty zwolnień lekarskich pokrywają przedsiębiorcy. Pracodawca wypłaca wynagrodzenie chorobowe przez 33 dni lub 14 – jeśli pracownik ma powyżej 50 lat.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo pracy
Czy polskie firmy skrócą tydzień pracy do 4 dni? Są nowe dane z Ministerstwa
Prawo pracy
Będą zmiany w układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt
Prawo pracy
Rząd zmienia przepisy dotyczące mobbingu i dyskryminacji. Biznes krytykuje
Prawo pracy
Można skrócić czas pracy do 4 dni i otrzymać nawet do 1 mln zł
Prawo pracy
Sąd Najwyższy: pracownik został poszkodowany i ktoś musi ponieść odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama
Reklama