Korzystanie przez pracodawcę ze zwolnienia z tworzenia PPK nie oznacza automatycznie, że tzw. ponowny autozapis go nie dotyczy. Jest to informacja ważna zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców zwolnionych z tworzenia PPK ze względu na to, że wszystkie osoby zatrudnione złożyły im deklaracje o rezygnacji. Mikroprzedsiębiorcy muszą zatem pamiętać, że jeżeli po utracie mocy obowiązującej złożonych wcześniej deklaracji o rezygnacji – co nastąpi 1 marca br. - zatrudnione u nich osoby nie zadeklarują ponownie niedokonywania wpłat do PPK, będą mieli obowiązek uruchomić ten program.
Tzw. ponowny autozapis nie obejmie natomiast firm, które nie wdrożyły PPK ze względu na prowadzenie – na warunkach określonych w ustawie o PPK – pracowniczego programu emerytalnego. Korzystanie ze zwolnienia z wdrożenia PPK przez te podmioty zależy bowiem od spełniania przez nie określonych warunków dot. PPE (m.in. partycypacji w PPE oraz wysokości składki do tego programu finansowanej przez pracodawcę), a nie od woli osób zatrudnionych oszczędzania w PPK.
Obowiązek informacyjny
Co tzw. ponowny autozapis oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim to, że powinni podjąć określone działania. Po pierwsze - do końca lutego br. - poinformować osoby zatrudnione i uczestników PPK, którzy złożyli im deklaracje o rezygnacji o tym, że zostaną objęci tzw. ponownym autozapisem. Nakładając na pracodawcę taki obowiązek, ustawodawca zadbał zatem o to, aby ponowny autozapis nie był dla osób zatrudnionych oraz uczestników PPK żadnym zaskoczeniem. Wyjątek stanowią tu tylko osoby, które po złożeniu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, a przed dniem 1 kwietnia, ukończą 70. rok życia. Takich osób obowiązek informacyjny nie dotyczy, tzw. ponowny autozapis ich bowiem nie obejmie.
Czytaj więcej:
Pierwszy raz taką informację pracodawca ma obowiązek przekazać do ostatniego dnia lutego 2023 roku. Kolejne informacje przekazywać będzie co 4 lata (a więc do końca lutego 2027 roku, do końca lutego 2031 roku itd.). Tzw. ponowny autozapis do PPPK odbywać się będzie bowiem cyklicznie - co 4 lata.
Ważne: Ustawa o PPK nie określa, jak pracodawca powinien wywiązać się z nałożonego na niego obowiązku informacyjnego. Należy mieć jednak na uwadze, że pracodawca powinien zrobić to w takiej formie, aby w razie sporu mógł udowodnić, że faktycznie wywiązał się z obowiązku, jaki nakłada na niego ustawa o PPK.
Kolejne działania pracodawcy
Następnie pracodawca powinien:
• w marcu br. - „zapisać” do programu osoby, dla których wcześniej – w związku z tym, że złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywaniu wpłat do PPK – nie zawarł umowy o prowadzenie PPK; pracodawca ma obowiązek „zapisać” je do programu, a więc zawrzeć w ich imieniu i na ich rzecz umowę o prowadzenie PPK, a następnie naliczać, pobierać i dokonywać wpłat do PPK za te osoby, a także
• od 1 do 17 kwietnia (15 i 16 kwietnia to sobota i niedziela) wznowić wpłaty do PPK za uczestników programu, którzy złożyli wcześniej deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK,
chyba, że osoba zatrudniona/uczestnik PPK ponownie zrezygnuje z dokonywania wpłat do PPK, składając podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji.
Ważne: Termin ponownego autozapisu jest taki sam dla wszystkich podmiotów zatrudniających, niezależnie od tego, kiedy miało u nich miejsce wdrożenie PPK.
Należy jednak pamiętać, że ponowną deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK można złożyć najwcześniej 1 marca 2023 r. Poprzednio złożona deklaracja o rezygnacji jest bowiem skuteczna do ostatniego dnia lutego tego roku. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy wcześniej uczestnik PPK (albo osoba zatrudniona niebędąca uczestnikiem PPK) nie złożył wniosku o dokonywanie wpłat do PPK.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Małgorzata Jankowska, ekspert PFR Portal PPK