Ministerstwo Rozwoju zatwierdziło zakresy branżowych programów promocji dla siedmiu branż. A Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła konkurs, który daje sposobność składania wniosków o dofinansowanie. Wsparcie działań promocyjnych dla przedsiębiorców będzie finansowane z programu „Inteligentny rozwój" z działania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand".

Branże, dla których zatwierdzono programy promocji to:

- polskie specjalności żywnościowe,

- IT/ICT,

- meblarska,

Reklama
Reklama
Wybrane programy wsparcia i rynki perspektywiczne

Wybrane programy wsparcia i rynki perspektywiczne

Foto: Rzeczpospolita

- jachty i łodzie rekreacyjne,

- kosmetyczna,

- usług prozdrowotnych,

- sprzęt medyczny.

Udział w programach promocji ma umożliwić przedsiębiorcom ekspansję na nowe perspektywiczne rynki pozaunijne, często odległe i kosztowne, których ze względu na istniejące ryzyko oraz koszty, przedsiębiorcy dotąd nie wybierali w swoich strategiach rozwoju. Na większości z tych rynków działania promocyjne polskich przedsiębiorców uzupełnione zostaną o działania informacyjne oraz medialne, które wzmocnią przekaz promocyjny.

Jakie ograniczenia

Takie założenia programów niosą ze sobą jedną, bardzo ważną informację. O ile przedsiębiorca musi przygotować własną strategię rozwoju eksportu i może postawić na pewną swobodę wyboru metod i instrumentów jej służących, to ma też obowiązek zrealizować część zadań wyraźnie wskazanych w każdym z programów.

W szczególności dotyczy to obowiązku wybrania przynajmniej jednego z perspektywicznych rynków pozaunijnych i wzięcia udziału w misjach gospodarczych (targach, wystawach), które zostały wybrane przez organizatora programu. Oznacza to, że firma, która po przestudiowaniu programu promocji, w tym dokonaniu analizy wybranych imprez promujących, uzna, że nie pasuje to do jej własnego programu ekspansji, źródła finansowania musi szukać gdzie indziej.

Przykładowo w programie dla sektora IT/ICT można przeczytać, że przedsiębiorca, w trakcie trwania całego programu, zobowiązany jest do wzięcia udziału w przynajmniej sześciu targach branżowych (wymienionych w programie) w charakterze wystawcy, przy czym przynajmniej jedno z tych działań stanowić powinny imprezy targowe, w ramach których zostanie zorganizowane narodowe stoisko informacyjne (za co odpowiada organizator/wykonawca programu branżowego) oraz co najmniej jedno będzie miało miejsce na rynku perspektywicznym. Dla firm z tej branży oznacza to obowiązek wybrania: Brazylii, Japonii, Korei Południowej, USA, Iranu, Izraela lub Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Natomiast przykładowe imprezy (targi), z których obligatoryjnie trzeba coś wybrać, prezentujemy w ramce obok.

Ograniczenie dotyczy także przedsiębiorców, których zakres prowadzonej działalności nie mieści się w wybranych kodach działalności gospodarczej, które zostały wyraźnie wskazane w każdym z programów. Oczywiście w takim wypadku, jeżeli firma chciałaby jednak realizować plan ekspansji przy wsparciu programu branżowego, można rozszerzyć prowadzoną działalność i dokonać odpowiednich zmian w dokumentach przedsiębiorstwa.

Szczegółowe informacje

Ponieważ powyżej został już zasygnalizowany program branży IT, to kontynuując należy zaznaczyć, że jest on skierowany do firm, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie przynajmniej jednej z poniższych kategorii działalności (PKD 2007):

- 26.1 produkcja elektronicznych elementów i obwodów drukowanych,

- 26.2 produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,

- 26.3 produkcja sprzętu,

- 26.4 produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku,

- 26.8 produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji,

- 58.2 działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania,

- 62.0 działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana,

- 63.1 przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi.

Natomiast program dla firm branży medycznej obejmuje tych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie przynajmniej jednej z poniższych kategorii działalności:

- 32.50.Z produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych włączając dentystyczne,

- 26.51.Z produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych,

- 26.60.Z produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego,

- 20.59.Z produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Przedsiębiorca zobowiązany będzie wybrać przynajmniej jeden z poniższych pozaunijnych rynków perspektywicznych, który będzie zgodny ze strategią ekspansji firmy: USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Turcja, Singapur, Brazylia, RPA.

Z kolei przedsiębiorcy sektora kosmetyków (20.42.Z – produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych) muszą, przynajmniej w pewnym stopniu, skoncentrować się na ekspansji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Ukrainie, w Rosji, Japonii, Turcji, Indonezji, Chinach lub Korei Południowej. Te rynki zostały bowiem uznane za perspektywiczne.

Program branżowy łodzi i jachtów jest skierowany do firm, których rodzaj działalności wiąże się z: produkcją łodzi wycieczkowych i sportowych (30.12), gotowych wyrobów tekstylnych (13.92.Z), pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (13.99.Z), pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (25.99.Z), naprawą i konserwacją statków i łodzi (33.15.Z).

I także dla tej branży powtarzają się Zjednoczone Emiraty Arabskie i Chiny jako rynki perspektywiczne. Oprócz nich, przedsiębiorcy mogą postawić na ekspansję w Turcji, Rosji, Australii albo Norwegii.

Jak już zostało zauważone ministerstwo rozwoju zapaliło zielone światło także dla branży meblarskiej. Zatwierdzony dla tego sektora program przewiduje w nim udział firm działających w zgodzie z kodami: 31.0 – produkcja mebli oraz 74.1 – działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Rynki wybrane jako perspektywiczne to: Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, USA, Turcja, Rosja, Kazachstan oraz Indie.

Wreszcie branża spożywcza to wybrane podkategorie z następujących rodzajów działalności:

- 10.1 przetwarzanie i konserwowanie mięsa oraz produkcja wyrobów z mięsa,

- 10.2 przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw,

- 10.4 produkcja olejów i tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego,

- 10.5 wytwarzanie wyrobów mleczarskich,

- 10.6 wytwarzanie produktów przemiału zbóż, skrobi i wyrobów skrobiowych,

- 10.7 produkcja wyrobów piekarskich i mącznych,

- 10.8 produkcja pozostałych artykułów spożywczych,

- 11.0 produkcja napojów.

Twórcy programu uznali, że na szczególną uwagę i wzmożoną akcję promocyjną zasługują rynki: chiński, indyjski, koreański, amerykański (USA), wietnamski, południowoafrykański oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Ostatni zatwierdzony program dotyczy branży usług prozdrowotnych (patrz ramka). Także w tym wypadku firmy, które chciałyby ubiegać się o dofinansowanie na udział w targach, misjach, wystawach, czy też organizację prezentacji i przyjazdowych misji dla potencjalnych klientów, muszą wybrać przynajmniej jeden rynek perspektywiczny. A za takie uznano następujące kraje: Rosja, Ukraina, Norwegia, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Poziom dofinansowania

Przedsiębiorca, który przystąpi do programu, musi zaplanować budżet całego projektu, uwzględniając działania, które sam chciałby zrealizować i wszystkie elementy obowiązkowe. Warto zaznaczyć, że trzeba zmieścić się w limicie miliona złotych. Jest to maksymalny poziom kosztów kwalifikowanych. A na te składają się m.in. koszty:

- wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego,

- zakupu usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy,

- szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia,

- podróży służbowych,

- transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych,

- rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego,

- organizacji stoiska wystawowego,

- reklamy w mediach targowych,

- udziału w seminariach, kongresach i konferencjach,

- organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej,

- informacyjno-promocyjne projektu.

Dokonując tych wydatków i zakładając, że zostaną w prawidłowy sposób poniesione i udokumentowane, przedsiębiorca będzie mógł oczekiwać częściowej ich refundacji. Przewidziana intensywność wsparcia wynosi 50 proc. jeżeli przedsiębiorca chciałby wykorzystać zarówno reguły pomocy publicznej jak i pomocy de minimis. Natomiast gdyby zastosowana miała być wyłącznie ta druga, to wtedy dotacja może finansować do:

- 60 proc. kosztów dla średniego przedsiębiorstwa,

- 75 proc. dla małej firmy,

- 80 proc. dla mikroprzedsiębiorstwa z woj. mazowieckiego,

- 85 proc. dla pozostałych mikroprzedsiębiorstw.

Przedsiębiorcy zainteresowani złożeniem wniosku o dofinansowanie mogą znaleźć szczegółowe informacje o konkursie na stronie www.parp.gov.pl.

Rodzaje działalności dla usług prozdrowotnych

Branżowy program dla tego sektora jest skierowany do firm, które prowadzą działalności przynajmniej w zakresie jednego z następujących kodów działalności: 79.1 działalność agentów i pośredników turystycznych oraz organizatorów turystyki, 79.9 pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane, 55.1 hotele i podobne obiekty zakwaterowania, 55.2 obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, 55.9 pozostałe zakwaterowanie, 86.9 pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, 86.10.Z działalność szpitali, 86.21.Z praktyka lekarska ogólna, 86.22.Z praktyka lekarska specjalistyczna, 86.23 Z praktyka lekarska dentystyczna, 86.90A działalność fizjoterapeutyczna, 86.90.D działalność paramedyczna, 86.90E pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wybrane imprezy targowe dla sektora IT/ICT

Przedsiębiorcy branży komputerowo-informatycznej, którzy chcieliby wziąć udział w realizacji branżowego program promocji, będą musi wybierać m.in. z następujących imprez wskazanych przez organizatora programu:

EB Games Expo (Sydney, Australia),

International Astronautical Congress (Adelaide, Australia),

Futurecom (Rio de Janeiro, Brazylia),

Brazil Game Show (Sao Paulo, Brazylia ),

Japan IT Week – edycja wiosenna i jesienna (Tokio, Japonia),

Gitex Technology (Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie),

Gitex Shopper (Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie),

G-STAR (Pusan, Korea Południowa),

World IT Show (Seul, Korea Południowa),

E3 (Los Angeles, USA),

Consumer Electronic Show -CES (Las Vegas, USA),

IoT World (San Francisco, USA),

Pax Prime (Seattle, USA),

SXSW (Austin, USA),

Cybertech (Tel Awiw, Izrael),

Mobile Innovation (Tel Awiw, Izrael),

Casual Connect Asia (Singapur, Singapur ),

International Astronautical Congress – IAC (Guadalajara, Meksyk ), Igromir (Moskwa, Rosja),

Data Center World (Hongkong, Chiny),

ITS World Congress (Montreal, Kanada ),

International ICT & Digital media Exhibition – ITDMEX (Teheran, Iran).