Reklama
Rozwiń

Jak skutecznie przedsiębiorca może za kogoś poręczyć

Zanim właściciel firmy udzieli poręczenia, powinien dwa razy się zastanowić.

Publikacja: 13.01.2016 04:00

Foto: 123RF

Poręczenie to jedna z umów uregulowanych w kodeksie cywilnym. Jest jednostronnie zobowiązująca. Polega na tym, że poręczyciel zobowiązuje się wobec określonego wierzyciela wykonać zobowiązanie, gdyby dłużnik go nie wykonał. W przypadku, gdy wierzyciel nie jest pewny, czy konkretna osoba zrealizuje swoje obowiązki, inny podmiot może mu to w ramach poręczenia zagwarantować.

Poręczenie, aby było skuteczne, musi być pod rygorem nieważności złożone na piśmie. Można je rozumieć jako zabezpieczenie typu osobistego, które wzmacnia pozycję wierzyciela (większa gwarancja realizacji transakcji). Aby poręczenie było skuteczne niezbędne jest klarowne wyrażenie przez poręczyciela woli realizacji zobowiązania, gdy nie zrobi tego w wymaganym terminie dłużnik. Na tej podstawie wierzyciel ma możliwość skierowania się ze swoimi roszczeniami (pomiędzy nim a dłużnikiem) bezpośrednio do poręczyciela.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego