Wprowadzanie konsumentów w błąd, np. poprzez źle skonstruowany przekaz reklamowy lub marketingowy albo zatajenie istotnych informacji o produkcie, jest przykładem nielegalnego działania. Podobnie, gdy przedsiębiorca narzuca klientom zapisy umowne, które zgodnie z prawem powinny zostać wyeliminowane z obrotu gospodarczego (niedozwolone postanowienia umowne). Takim działaniem jest także prowadzenie działalności w sposób zakłócający wolną i uczciwą konkurencję. W każdym z takich przypadków właściwy urząd, tj. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może wszcząć przeciwko przedsiębiorcy postępowanie w sprawach z zakresu praktyk ograniczających konkurencję albo praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Udowodnienie winy może skutkować nie tylko wydaniem nakazu zabraniającego dalszego nielegalnego działania oraz zobowiązującego przedsiębiorcę do podjęcia działań, mających zniwelować lub ograniczyć negatywne skutki jego poczynań, ale także kończyć się nałożeniem dotkliwej kary finansowej.