Pracownik odchodzący z pracy zażądał, aby wydać mu dokumenty dotyczące jego zatrudnienia. Chodzi o potwierdzenie odbycia szkoleń i podnoszenia kwalifikacji, zaświadczenia o ukończonych kursach BHP, zaświadczenie o zdolności do pracy i wyniki badań. Czy mamy obowiązek je wydać? – pyta czytelniczka.
Nie.
Art. 97 kodeksu pracy stanowi, że ?w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Ale nie ma tam mowy o konieczności wydania innych dokumentów.
W myśl § 2 tego przepisu na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać informacje ?o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz ?o uzyskanych kwalifikacjach. Zakładając więc, że kursy podnoszące kwalifikacje zatrudnionego były prowadzone na koszt pracodawcy, ten ostatni nie ma obowiązku wydania dokumentów potwierdzających ich odbycie. Na żądanie pracownika powinien jednak w świadectwie pracy wykazać uzyskane przez niego kwalifikacje.
Zgodnie z art. 229 § 7 k.p. pracodawca powinien przechowywać orzeczenia lekarskie wydane na podstawie wstępnych, okresowych lub kontrolnych badań lekarskich pracownika. Nie przechowuje wyników tych badań, a jedynie wydane na ich podstawie orzeczenia stwierdzające zdolność etatowca do pracy na danym stanowisku. Ponieważ są one związane z konkretnym stosunkiem pracy, a ponadto wykonywane na koszt pracodawcy, nie ma on obowiązku ich wydania osobie po zakończeniu zatrudnienia.
Podobnie wygląda sprawa szkoleń z zakresu BHP. Art. 207 k.p. stanowi, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa ?i higieny pracy w zakładzie. Natomiast w myśl ?art. 211 k.p. pracownik ma obowiązek znać ?i przestrzegać przepisy i zasady BHP, brać udział ?w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym. Ponieważ przeprowadzenie szkolenia z zakresu BHP jest jednym z dowodów, że pracodawca dba o stan bezpieczeństwa i higieny ?w zakładzie, nie musi wydawać zaświadczeń ?o odbytym przeszkoleniu osobie odchodzącej ?z pracy.
podstawa prawna:art. 97, art. 207, art. 229 kodeksu pracy – ustawa z 26 czerwca 1974 r. (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)