W zależności od tego, czy podmiot publiczny zamierza wybudować nowy obiekt, czy też zmodernizować istniejący, jak również od tego, jaki zakres usług zamierza zlecić partnerowi prywatnemu po zakończeniu inwestycji, możliwe jest wdrożenie różnych wariantów współpracy.

Najbardziej kompleksowym rozwiązaniem jest zlecenie partnerowi prywatnemu budowy nowego obiektu (jeśli natomiast budynek już istnieje – jego remontu), sprawowania nad nim zarządu oraz prowadzenia w nim działalności leczniczej, w tym na podstawie umowy z NFZ. W takim przypadku umowę o PPP może zawrzeć bezpośrednio jednostka samorządu terytorialnego, powierzając udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej partnerowi prywatnemu. Partner prywatny będzie w tej sytuacji podmiotem leczniczym ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami. Model taki jest najtrudniejszy do sfinansowania i prawdopodobnie mniej interesujący dla partnerów prywatnych z uwagi na istotne ryzyko związane z kontraktowaniem świadczeń opieki zdrowotnej z NFZ.

Jeśli dana jednostka samorządu terytorialnego utworzyła SP ZOZ – umowa o PPP może zakładać jego likwidację i wniesienie przedsiębiorstwa do podmiotu leczniczego, którym jest partner prywatny. W tej sytuacji to partner prywatny będzie zawierać umowy z NFZ i udzielać świadczeń opieki zdrowotnej. Możliwe jest także rozwiązanie, w ramach którego partner prywatny wyremontuje budynki SP ZOZ i będzie nimi jedynie zarządzać, a po stronie podmiotu publicznego zostanie obowiązek wykonywania działalności leczniczej i zawarcia umowy z NFZ.

Te same warianty będzie mógł zastosować istniejący podmiot leczniczy działający w formie spółki kapitałowej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W zależności od zapotrzebowania, może on w umowie o PPP powierzyć partnerowi prywatnemu budowę czy modernizację obiektu, a następnie jedynie zarząd nim lub też zarząd i dodatkowo udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Dodatkowe rozwiązanie zawarte zostało w rozdziale 4 ustawy o PPP. Wskazana regulacja umożliwia zawiązanie spółki kapitałowej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej przez podmiot publiczny i partnera prywatnego. Umowa o PPP może być w takim przypadku realizowana przez całkiem nowy podmiot, powołany wyłącznie do jej wykonywania, tj. spółkę o kapitale mieszanym. Planując takie przedsięwzięcia, należy jednak pamiętać o zakazie zawartym w art. 54 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którym wniesienie majątku SP ZOZ lub przysługującego mu do niego prawa w formie aportu do spółek, które wykonują działalność leczniczą, jest zabronione. Struktura PPP ze spółką nie będzie więc opcją dostępną dla istniejących SP ZOZ.

—a.f.,i.h