Jakiej pomocy mogą oczekiwać przedsiębiorcy? Przede wszystkim chodzi o takie wsparcie firmy, które pozwoli jej zaistnieć na najważniejszym rynku nowych technologii. Przewidywane są więc szkolenia, usługi doradcze, analizy produktu. Wszystko po to, aby przedsiębiorca był w stanie przygotować odpowiedni plan marketingowy dostosowany do wymagań rynku docelowego. Wiedział, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów lub kontrahentów, ewentualnie przygotował się także na rozmowy i prezentację firmy przed inwestorem zewnętrznym (np. funduszem typu venture capital). W celu realizacji tych wszystkich założeń, projekt został podzielony na trzy części. Na pierwszy etap składają się szkolenia otwierające. Będą to jednodniowe kursy, w trakcie których firmy uzyskają informacje na temat specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania takiej współpracy na rynku USA, jak również warunków udziału w dalszych etapach projektu. Do etapu szkoleń zostanie przyjętych 240 przedsiębiorców.
Boot Camp
Etap drugi to obóz przygotowawczy. Przewidziane są tutaj intensywne pięciodniowe szkolenia w postaci zajęć warsztatowych z ekspertami amerykańskimi i polskimi. Celem obozu jest opracowanie przez każdego uczestnika strategii marketingowej na rynek amerykański dla swojej firmy, a także przygotowanie do udziału w trzecim etapie. Tematyka warsztatów obejmować będzie m.in. optymalizację procesów zarządzania, weryfikację stosowanych modeli biznesowych, instrumentów marketingowych i sposobu obsługi klienta. Do drugiego etapu zakwalifikuje się maksymalnie 90 osób.
Akceleracja
I wreszcie etap trzeci – program akceleracyjny. Ten etap będzie prowadzony już na terenie Stanów Zjednoczonych w Kalifornii. Wybrani przedsiębiorcy (będzie ich 30-tu) otrzymają wsparcie finansowe na wprowadzenie w życie opracowanej strategii marketingowej w postaci bonów przeznaczonych na zakup usług doradczych, szkoleniowych i mentorskich z zakresu: marketingu, prawa, księgowości, finansów, badania produktu, ochrony własności intelektualnej, przygotowania oferty dla potencjalnych inwestorów, czy wreszcie poszukiwania partnerów biznesowych.
Ponadto, uczestnicy trzeciego etapu będą mogli wziąć udział w:
- sesjach prezentacyjnych dla potencjalnych partnerów gospodarczych,
- spotkaniach biznesowych typu B2B i B2C,
- spotkaniach organizowanych przez instytucje otoczenia biznesu działające w Dolinie Krzemowej.
Istotne jest także to, że uczestnicy trzeciego etapu będą mogli bezpłatnie korzystać z udostępnionego im biura należącego do wiodącej tzw. instytucji akceleracyjnej na terenie Doliny Krzemowej (US Market Access Center).
Razem z ambasadą
Polski Most Krzemowy jest tzw. projektem systemowym współfinansowanym ze środków unijnych zapisanych w programie „Innowacyjna gospodarka". Za jego obsługę i realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Opiekę organizacyjną i merytoryczną nad przedsiębiorcami, podczas ich pobytu w USA, sprawować będzie biuro akceleracyjne projektu zorganizowane przez Wydział Handlu i Inwestycji Ambasady RP w USA, który jest partnerem projektu.
Do udziału w projekcie będą mogły zgłaszać się firmy, które działają co najmniej od roku, ale nie dłużej niż 10 lat, eksportują swoje produkty lub usługi, a udział tego eksportu w całkowitej sprzedaży wynosi co najmniej 10 proc. (eksport rozumiany szeroko, tj. zarówno do państw UE, jak i państw trzecich). I wreszcie chodzi o firmy z branż wysokich technologii, tj.: informatyki, teleinformatyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych, nanotechnologii, biotechnologii, technologii środowiskowych, w szczególności alternatywnych i odnawialnych źródeł energii, kogeneracji oraz tworzenia inteligentnych sieci energetycznych, a także aeronautyki, technologii kosmicznych, inteligentnego budownictwa, produkcji sprzętu medycznego oraz farmaceutyków. Szczegółowy regulamin naboru uczestników znajduje się na stronie PARP. Taki nabór powinien rozpocząć się jeszcze w tym roku. Na koniec warto dodać, że wsparcie finansowe, jakim zostaną objęte firmy, wiąże się z udzieleniem im tzw. pomocy de minimis.