Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną starostwa powiatowego, które broniło swojej odrębnej rejestracji VAT. Sąd kasacyjny uznał, że to niedopuszczalne.

We wniosku o interpretację wskazano, że starostwo powiatowe (wnioskodawca) oraz powiat są już zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Mają odrębne numery REGON oraz NIP. Faktury VAT są wystawiane oddzielnie na każdy z nich. Oddzielnie prowadzone są też ewidencje i składane deklaracje VAT-7.

Z wniosku wynikało też, że dodatkowo jako podatnika (VAT-5) w urzędzie skarbowym zarejestrowano jeszcze jeden podmiot o nazwie Skarb Państwa-Starosta. Przy takiej konfiguracji wnioskodawca postanowił poprosić o wyjaśnienie kilku wątpliwości dotyczących rozliczenia VAT.

Odpowiedź fiskusa zapewne zaskoczyła wnioskodawcę. Urzędnicy uznali bowiem, że podatnikiem VAT jest tylko powiat. I dotyczy to całej działalności zarówno powiatu, starostwa powiatowego, jak i Skarbu Państwa. W związku z tym starostwo powiatowe oraz Skarb Państwa powinny się wyrejestrować z rejestru czynnych podatników VAT. Starostwo powinno jednak utrzymać swój dotychczasowy numer NIP dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Interpretacja poleciła skorygowanie wystawionych faktur VAT oraz złożonych deklaracji podatkowych za okresy, w których rozliczenia te były nieprawidłowe.

Starostwo nie zgadzało się z takim rozstrzygnięciem i zaskarżyło interpretację. Nic to nie dało. Rację fiskusowi przyznał zarówno sąd administracyjny pierwszej instancji, jak i sąd kasacyjny.

Jak wyjaśnił sędzia NSA Ryszard Pęk, w każdy przypadku podatnikiem VAT jest powiat. Nadanie NIP innym jednostkom nie ma znaczenia, ponieważ nie kreuje ono podatnika VAT. Nie bez znaczenia dla rozstrzygnięcia okazała się także uchwała NSA z 24 czerwca 2013 r. w sprawie gmin (I FPS 1/13). Dotyczy ona wprawdzie jednostek budżetowych gmin, ale między gminą a powiatem nie ma różnic ustrojowych.

Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: I FSK 1648/12

Aleksandra  Plichta, starszy konsultant w Accreo

Zadziwiające jest to, że organy podatkowe nie kwestionują zasadności składania wniosku o rejestrację na VAT starostw czy urzędów gmin. W świetle ugruntowanej linii orzeczniczej są to podmioty nieuprawnione do bycia podatnikami VAT. Zarejestrowani podatnicy, wypełniając ustawowe obowiązki, odliczają VAT naliczony i wykazują VAT należny. Jeśli jednak zdecydują się na złożenie wniosku o interpretację bądź pojawi się u nich organ kontrolny, okazuje się często, że ich działania były nieprawidłowe. Rozliczenia podatkowe mogą być kwestionowane, rozpoczynają się wieloletnie spory. Oczywiście to nie urzędnik będzie zobligowany do rozwiązania licznych problemów, z jakimi spotka się podmiot bezpodstawnie zarejestrowany dla celów VAT.