Wakacyjne miesiące to dla wielu firm okres zastoju. Czy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może na kilka miesięcy zawiesić funkcjonowanie firmy?

Odpowiada Diana Balazs ekspert podatkowy z KMPG

:

Tak, przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni (krócej, jeśli zwieszenie dotyczy miesiąca – lutego) do 24 miesięcy. Wyjątek dotyczy firm zatrudniających pracowników – nie mogą one zawiesić działalności. Wniosek składa się do urzędu gminy na formularzu CEiDG-1, i jest on jednocześnie wnioskiem m.in. do urzędu skarbowego.

Zawieszenie działalności nie oznacza, że osoba, która dotychczas była przedsiębiorcą, przestaje nim być. Nadal ciąży na niej sporo obowiązków podatkowych.

Czy trzeba wtedy składać deklaracje VAT lub wpłacać zaliczki na PIT?

Zawieszenie działalności zwalnia z obowiązku wpłat zaliczek na PIT za okres objęty zawieszeniem.

Co do zasady nie ma też konieczności składania deklaracji VAT, ale w tym przypadku istnieje wiele wyjątków. Jeśli okres zawieszenia działalności nie obejmuje choćby jednego dnia przyjętego okresu rozliczeniowego, należy złożyć deklarację miesięczną lub kwartalną VAT. Dotyczy to także sytuacji, gdy w tym okresie podatnik nie wykazał żadnego obrotu. Składa on wtedy tzw. deklarację zerową.

Ponadto zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub nabywających towary rozliczane na zasadach odwrotnego obciążenia. Ustawa o VAT zobowiązuje także do złożenia deklaracji za okresy, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz tych za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Niektórych operacji nie da się uniknąć. Przedsiębiorcy ponoszą stałe koszty prowadzenia firmy, mogą też osiągać przychody ze sprzedaży majątku, np. firmowego auta, pomimo wstrzymania prowadzenia podstawowego biznesu. Czy nie wyklucza to zawieszenia działalności?

Przedsiębiorca nie może podczas okresu zawieszenia działalności firmy osiągać bieżących przychodów, jednak zbycie własnych środków trwałych i wyposażenia jest dopuszczalne. Należy przy tym pamiętać o złożeniu deklaracji VAT, jeśli zbycie auta jest opodatkowane lub gdy w związku z tą operacją trzeba skorygować kwotę wcześniejszego odliczenia.

Ponadto przedsiębiorca ma prawo m.in. wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności a także obowiązek regulowania zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Zawieszenie wykonywania działalności nie stoi też na prze- szkodzie osiągania przychodów finansowych, np. z oprocentowania lokat, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

—rozmawiał Mateusz Maj