Przedsiębiorcy, którzy zajmują się renowacją i ochroną zabytków stają przed szansą zaprezentowania swojej oferty na międzynarodowych rynkach. Co istotne mogą to zrobić na większą skalę, dzięki unijnemu dofinansowaniu. A teraz da się je zdobyć za sprawą uruchomionego programu promocji dla branży ochrony i zachowania zabytków. Jego celem jest wykreowanie nowych, silnych marek, które będą rozpoznawalne na świecie i zdolne do konkurowania o różnorodne zamówienia na usługi związane z zachowaniem dziedzictwa kulturowego. Firmy, które przystąpią do programu (i zostaną zakwalifikowane) mogą oczekiwać dotacji. Środki, jakie otrzymają, pozwolą obniżyć koszty udziału w międzynarodowych targach, misjach gospodarczych, wystawach i innych przedsięwzięciach służących promocji. Przyznane granty mogą finansować nawet 75 proc. kosztów każdego projektu.

Obowiązki firmy

Z drugiej strony przystąpienie do projektu wiąże się z pewnymi zobowiązaniami. Przede wszystkim firma musi zadeklarować, że weźmie udział w co najmniej połowie z zaplanowanych w branżowym programie promocji wydarzeń. Za jego realizację odpowiada wykonawca, którym jest konsorcjum w składzie: Agencja M Promotion Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Dobra 27 lok. 7, 00-344 Warszawa – lider konsorcjum oraz Contemporanea Eventi S.L. z siedzibą w Calle Tortella 3, 08-005 Barcelona (Hiszpania). Zaprezentowany przez nich program zakłada realizację projektów promocyjnych w okresie 30 lipca 2012r – 31 marca 2015r. W tym czasie firmy będą mogły przedstawiać swoje oferty i zapoznawać się z oczekiwaniami kontrahentów m.in. z Niemiec, Austrii, Rosji, Egiptu, Libii oraz Indii. Tylko przykładowo można wymienić, że przewiduje on udział przedsiębiorców w następujących targach:

- Denkmal (Lipsk, Niemcy),

- Monumento (Salzburg, Austria),

- Denkmal (Moskwa, Rosja),

- Konserwacje (Toruń, Polska),

- Europejska Giełda Innowacji i Renowacji Miast (Kraków, Polska).

Ponadto organizowane będą misje gospodarcze do wszystkich wymienionych wyżej państw.

Z wnioskiem do resortu

Co muszą zrobić przedsiębiorcy zainteresowani pozyskaniem grantów? W pierwszej kolejności należy zgłosić się do wykonawców branżowego programu. Następnie złożyć wniosek o dofinansowanie. Aplikacje przyjmuje Ministerstwo Gospodarki. Przed przygotowaniem wniosku trzeba zapoznać się z samym programem, kryteriami wyboru projektów oraz zasadami udzielania dotacji. A te ostatnie zawarte są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach działania 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka" (DzU z 2010r. nr 133, poz. 892 ze zm.). Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie resortu: www.mg.gov.pl.

Liczy się do dotacji

Przedsiębiorca, który otrzyma wsparcie, ma prawo oczekiwać dofinansowania m.in. do następujących poniesionych kosztów:

- wynajmu powierzchni wystawienniczej i jej zabudowy,

- wynajmu sal konferencyjnych,

- zakupu usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,

- zakupu usług w zakresie organizacji seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,

- udziału w polskich i zagranicznych konferencjach, kongresach, seminariach, pokazach, degustacjach, spotkaniach bilateralnych i wyjazdach studyjnych,

- szkoleń związanych z udziałem w programach promocji,

- zakupu usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,

- zakupu usługi transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej,

- zakupu usługi transportu i spedycji eksponatów, w związku z udziałem w targach, wystawach lub branżowych misjach gospodarczych wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną,

- wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych,

- zakupu usługi przygotowania i druku materiałów promocyjnych i reklamowych oraz tłumaczenia tych materiałów,

- przygotowania lub zakupu materiałów reklamowych,

- przygotowania i publikacji reklam i informacji prasowych,

- przejazdu i noclegu przedsiębiorcy lub nie więcej niż dwóch jego pracowników uczestniczących w targach lub wystawach w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia targów lub wystawy,

- zakupu biletu wstępu w celu zwiedzenia targów lub wystaw, związanych z branżową misją gospodarczą.