Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości na dzień rozpoczęcia likwidacji jednostka powinna otworzyć księgi rachunkowe. Musi to zrobić w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.

Bilans likwidacyjny będzie wykazywał te same dane co sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień poprzedzający dzień postawienia spółki w stan likwidacji.

W bilansie otwarcia likwidacji należy wykazać:

- aktywa w wartości ustalonej na podstawie art. 29 ustawy o rachunkowości,

- kapitały własne w wielkościach ujętych w bilansie zamknięcia, tj. po uwzględnieniu różnic powstałych z wyceny.

Bilans likwidacyjny trzeba przedstawić zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia.

Otwierając księgi rachunkowe, należy dokonać w nich następujących zapisów:

1. Składniki kapitału (funduszu) własnego jednostek postawionych w stan likwidacji zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy o rachunkowości na dzień rozpoczęcia likwidacji łączy się w jeden kapitał (fundusz) podstawowy, zmniejszając go o udziały własne.

2. Udziały własne przeznaczone do sprzedaży w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przenosi się na konto „pozostałe rozrachunki”

3. Zysk (stratę) netto wykazywany w bilansie oraz niepodzielony zysk (niepokryta strata) z lat ubiegłych należy przeksięgować:

- Wn lub Ma konto „Wynik finansowy” oraz „Rozliczenie wyniku finansowego”

- Ma lub Wn konto „Kapitał podstawowy”.

Zasady wyceny stosowane przy sporządzaniu sprawozdań finansowych określone są w rozdziale 4. ustawy o rachunkowości. Wycenę w przypadku likwidacji (brak kontynuacji działania) określa art. 29 ustawy o rachunkowości.

Wystarczy jedno

W związku z likwidacją spółki:

- zgodnie z kodeksem spółek handlowych (k.s.h.) na dzień jej otwarcia należy sporządzić bilans likwidacyjny,

- zgodnie z ustawą o rachunkowości, na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową), natomiast z ustawy tej nie wynika obowiązek sporządzania sprawozdania na dzień rozpoczęcia likwidacji.

Bilans zamknięcia jest jednocześnie bilansem otwarcia. W związku z tym bilans likwidacyjny będzie zawierał identyczne dane co bilans dla celów rachunkowości. Różne będą tylko daty bilansu – dla celów rachunkowości będzie to data poprzedzająca postawienie w stan likwidacji, a dla celów k.s.h. data rozpoczęcia likwidacji.

Układ danych bez zmian

Sprawozdanie finansowe na przeddzień likwidacji składa się z takich samych elementów, jak sprawozdanie każdej innej jednostki kontynuującej działalność. Musi ono zawierać:

- bilans,

- rachunek zysków i strat,

- informacje dodatkowe.

Sprawozdanie finansowe sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej. Dane liczbowe można wykazywać w zaokrągleniu do tysięcy złotych (jeżeli nie zniekształci to obrazu jednostki). Poszczególne elementy sprawozdania finansowego należy sporządzić według wzorów stanowiących załączniki do ustawy. Wzór sprawozdania finansowego ujęty jest w załączniku nr 1.

Bilans powinien zawierać:

- nazwę jednostki,

- oznaczenie dnia bilansowego,

- nazwy i wartości poszczególnych grup i pozycji aktywów i pasywów,

- sumy bilansowe aktywów i pasywów,

- datę sporządzonego bilansu,

- podpisy osób odpowiedzialnych – tu likwidatora.

Z art. 46 ust. 1a ustawy o rachunkowości wynika, że w przypadku zakończenia działalności w bilansie wykazuje się stany aktywów i pasywów na dzień bilansowy oraz na dzień kończący rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający ten dzień bilansowy.

Pozycje bilansu wykazuje się w pasywach zgodnie z zasadą wzrastającego stopnia wymagalności, natomiast w aktywach zgodnie z zasadą rosnącej płynności.