Po konkursie na wspieranie elektronicznej działalności business to business (działanie 8.2) przyszedł czas na ogłoszenie konkursu do działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” w ramach programu „Innowacyjna gospodarka”.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która odpowiada za jego realizację, zadecydowała, że wnioski będą przyjmowane od 9 maja do 3 czerwca. Na dofinansowanie projektów PARP zarezerwowała ponad 300 mln zł.
Wymienione działanie wspiera finansowo projekty mające na celu świadczenie usług drogą elektroniczną (usług cyfrowych), w tym także wytwarzanie produktów cyfrowych niezbędnych do ich świadczenia. Wymaganym rezultatem każdej dofinansowanej inwestycji jest wytworzenie, świadczenie i aktualizacja usług cyfrowych.
Dlatego wnioskodawca może uzyskać dotację na samo stworzenie usługi elektronicznej, wprowadzenie jej do oferty i późniejsze bieżące finansowanie działalności firmy.
Warto więc zaznaczyć, że przedsiębiorca sam nie musi być ekspertem w zakresie technik komputerowych. Nie musi znać języków programowania. Stworzenie produktów cyfrowych i samej e-usługi można powierzyć podmiotom zewnętrznym.
Dla mikro- i małych
W tym wypadku o unijne wsparcie mogą ubiegać się mikro- i mali przedsiębiorcy. Jednak tylko ci, którzy spełniają kryterium czasu operowania na rynku. Chodzi o osoby, które zarejestrują działalność nie później niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie lub już to zrobiły, ale nie wcześniej niż rok przed rejestracją takiej aplikacji.
Innymi słowy ta część programu „Innowacyjna gospodarka” została zarezerwowana dla „młodych” przedsiębiorców. Warto zaznaczyć, że o spełnieniu tego kryterium decyduje wpis przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego lub ewidencji działalności gospodarczej.
Poziom wsparcia
Wielkość wsparcia, zgodnego z zasadami pomocy de minimis, może wynosić do 70 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych. Od tej zasady jest jeden wyjątek.
Mianowicie w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, który w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia ma nie więcej niż 27 lat, intensywność pomocy może wynosić do 80 proc. W wypadku spółek cywilnych kryterium wieku przedsiębiorcy powinno być spełnione przez każdego wspólnika.
Projekt może być finansowany maksymalnie przez dwa lata. Oczywiście nie oznacza to, że dotacja nie jest w żaden sposób ograniczona. Istnieje bowiem kryterium minimalnej i maksymalnej wartości tzw. wydatków kwalifikowanych. Muszą się one mieścić w przedziale 20 tys. zł – 700 tys. zł. Przeprowadzając proste obliczenie, można stwierdzić, że maksymalna możliwa do pozyskania dotacja to 490 tys. zł (560 tys. zł dla osób poniżej 27 roku życia).
O tym, na co wolno przeznaczyć unijny grant, przesądzają przepisy rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.). Zgodnie z § 6 ust. 1 do kosztów kwalifikowanych, czyli podlegających rozliczeniu w ramach dotacji, zalicza się m.in. wydatki na:
- zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi,
- wynagrodzenia wraz z obowiązkowymi pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem oraz na obowiązkowe pozapłacowe koszty pracy przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą,
- zakup analiz przygotowawczych, usług translacyjnych i innych usług eksperckich,
- pokrycie kosztów ogólnych obejmujących zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych, zakup usług księgowych, prawnych, materiałów biurowych i eksploatacyjnych, najem pomieszczeń (dla tych wydatków obowiązuje określony limit: do 15 proc. lub 20 proc. pozostałych wydatków kwalifikowanych),
- promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne o pozyskanym wsparciu ze środków Unii Europejskiej,
- nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej.
Liczą się przychody...
Przedsiębiorca starający się o dotację musi wykazać opłacalność projektu. Element ten podlega weryfikacji już na etapie badania wniosku i znajduje się w tzw. kryteriach merytorycznych obowiązkowych (czyli musi być spełniony przez wszystkich wnioskodawców).
Przede wszystkim projekt musi być rentowny w czasie jego tzw. trwałości, czyli w okresie, w którym przedsiębiorca, pod rygorem utraty dotacji, zobowiązuje się do zachowania wszystkich jego najistotniejszych parametrów. Rentowność projektu oznacza osiąganie nadwyżki przychodów nad kosztami poniesionymi w celu uzyskania tych pierwszych.
Do celów kalkulacji uwzględnia się następujące przychody:
- netto ze sprzedaży e-usług (e-usługi) na rynku polskim,
- netto ze sprzedaży e-usług na innych rynkach,
- netto inne niż ze świadczenia e-usługi, związane z udostępnianiem zasobów serwisu dla działalności marketingowej innych podmiotów,
- inne przychody netto wynikające z modelu biznesowego.
W odniesieniu do kosztów badane są m.in.
- koszty stałe świadczenia e-usług,
- koszty zmienne świadczenia e-usług,
- wydatki na promocję i marketing,
- wydatki na nowe inwestycje i koszty prac rozwojowych,
- wydatki na inwestycje odtworzeniowe.
Jednak to nie wszystko. Liczy się także to, skąd biorą się przychody. W związku z tym przedsiębiorca musi wykazać we wniosku, że będzie osiągał przychody przynajmniej z dwóch źródeł związanych ze świadczeniem e-usług. Przez takie źródło rozumie się określony sposób generowania przychodów (dodatnich przepływów pieniężnych) integralnie związany ze świadczeniem usług elektronicznych. W szczególności mogą to być:
- opłaty za korzystanie z poszczególnych, odrębnych e-usług (przy założeniu że te nie są sprzedawane wspólnie jako produkty komplementarne),
- opłaty za korzystanie z różnych odmian e-usługi świadczonej w różnych typach kanałów dystrybucji (Internet, telefonia, telewizja cyfrowa),
- inne przychody niż ze świadczenia usługi elektronicznej związane z udostępnianiem zasobów serwisu dla działalności marketingowej innych podmiotów, w tym przychody z racji uczestnictwa w tzw. programach afiliacyjnych, przychody z wyświetlanych tekstowych reklam, tzw. bannerów oraz reklam wideo, przekierowań na strony partnerów lub przychody za umieszczenie w kodzie serwisu elementów służących pozycjonowaniu innych serwisów itp.,
- inne szczególne źródła przychodów wskazane w modelu biznesowym, pod warunkiem że przedsiębiorca wykaże, że generowane przepływy finansowe są odrębne od przychodów z innych źródeł, czyli że jest to źródło całkowicie niezależne.
...ale nie z reklamy
Powyższe wymogi wynikają z kryteriów obligatoryjnych. Jednak ocena zyskowności projektu jest dokonywana także za pośrednictwem kryteriów fakultatywnych. Zgodnie z tą nazwą odpowiednie pola we wniosku nie muszą być wypełnione, ale w praktyce oznacza to utratę szans na zdobycie dotacji. Do jej uzyskania potrzebny jest bowiem każdy punkt przyznawany w trakcie oceny.
Konkurencja o granty z tego działania jest bardzo duża. Wystarczy wspomnieć, że w przypadku ubiegłorocznego konkursu na blisko 2000 złożonych aplikacji dofinansowanie uzyskało ok. 160.
Dlatego właśnie firma, która wykaże, że przychody inne niż ze świadczenia e-usługi (np. reklama podmiotów trzecich) nie stanowią czynnika decydującego o rentowności projektu, otrzyma 20 pkt. Innymi słowy liczy się wykazanie opłacalności wdrożenia i oferowania samej e-usługi i udowodnienie, że właśnie to źródło przychodów będzie miało zasadnicze znaczenie dla powodzenia całego projektu.
Wszystkie kryteria związane z oceną wniosku wraz z oficjalnym ogłoszeniem o rozpoczęciu konkursu i jego regulaminem znajdują się na stronie www.parp. gov.pl. Osobom zainteresowanym tymi dotacjami warto także polecić specjalny portal poświęcony działaniom 8.1 i 8.2 programu „Innowacyjna gospodarka”: www.web.gov.pl
Nie wszystko, co cyfrowe, jest e-usługą
Na potrzeby działania 8.1 istnieje specjalna definicja usługi elektronicznej. I tak przez e-usługę należy rozumieć usługę świadczoną w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji (§ 3 ust. 1 pkt 3 wymienionego w tekście rozporządzenia). Jednak nie wszystkie usługi, które na pierwszy rzut oka spełniają te kryteria, mogą liczyć na dofinansowane. Do e-usług nie zalicza się m.in.
- usług nadawczych radiowych i telewizyjnych,
- usług telekomunikacyjnych,
- dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług (np. towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie, gier na płytach CD, usług świadczonych przez prawników, doradców finansowych, którzy udzielają swoim klientom porad za pomocą poczty elektronicznej, usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej).
Co zatem jest e-usługą? Przykładowo będą to:
- serwisy informacyjne, vortale, gazety i czasopisma online,
- biblioteki cyfrowe, e-book, audiobook, video-on-demand,
- e-bankowość, e-ubezpieczenia, e-finanse,
- systemy płatności online (np. PayPal, Polcard, eCard),
- e-rozrywka, e-fotoalbumy, psychozabawy, psychotesty,
- e-learning, e-translacja, automatyczna translacja głosowa,
- e-rezerwacje, e-bilety, e-rekrutacja, e-ankiety,
- e-ogłoszenia, e-oferty, aukcje internetowe,
- wyszukiwarki i przeglądarki internetowe,
- serwisy społecznościowe,
- gry online, infotainment, webcasting,
- głosowe odsłuchiwanie stron www, rozpoznawanie i synteza mowy,
- udostępnianie, aktualizacja oprogramowania.
Zobacz
»
»
»
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Poradniki: