Zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy obowiązujące od 1 lutego wymusiły także zmiany w [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2007/DU2007Nr%2089poz%20589a.asp]ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy[/link].
Zmodyfikowany został art. 13 ustawy, który wyznacza katalog podmiotów kontrolowanych przez PIP. Zmieniona wersja tego przepisu ustala nowe zadania w kontrolowaniu praktyk i staży. Uwzględnia postulaty zgłaszane przez PIP dotyczące uprawnień do podejmowania działań kontrolno-nadzorczych w agencjach zatrudnienia, które nie mają statusu przedsiębiorcy, bo są fundacjami albo działają jako stowarzyszenia.
[b]Od 1 lutego 2011 r. inspektorzy pracy mają kompetencje do kierowania wniosków o ukaranie również przeciwko sprawcom nowych wykroczeń określonych w dodanych art. 121a i 121b [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2008/DU2008Nr%2069poz%20415a.asp]ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[/link].[/b]
[srodtytul]Niedozwolone opłaty[/srodtytul]
[b]Chodzi o pobieranie niedozwolonych opłat przez podmioty kierujące osoby w celu nabywania umiejętności praktycznych, w szczególności na praktyki absolwenckie, praktyki lub staż zawodowy, niebędące zatrudnieniem ani inną pracą zarobkową. Za to wykroczenie minimalna grzywna wynosi 3 tys. zł.[/b]
Innym nowym wykroczeniem zagrożonym grzywną co najmniej 4 tys. zł jest niezawarcie pisemnej umowy z osobą kierowaną do podmiotu zagranicznego w celu zdobywania umiejętności praktycznych, w szczególności na odbycie praktyki absolwenckiej, praktyki lub stażu.
Trzeba pamiętać, że inspektor pracy w postępowaniu mandatowym może wystawić grzywnę jedynie do 2 tys. zł, więc po ujawnieniu nowych wykroczeń będą sporządzali do sądów wnioski o ukaranie.
[srodtytul]Oferta wyzyskiwacza[/srodtytul]
[b]Zmieniają się też zasady składania ofert pracy przez pracodawców, którzy łamali prawa pracowników i podlegali z tego tytułu sankcjom.[/b]
Do 1 lutego pracodawca, który w ciągu 365 dni przed zgłoszeniem oferty został skazany za naruszenie praw pracowniczych lub objęty postępowaniem wyjaśniającym w tej sprawie, nie miał szans na poszukiwanie pracowników za pośrednictwem powiatowego urzędu pracy.
Teraz będzie inaczej. Zgodnie z nowym przepisem PUP może (ale nie musi) nie przyjąć oferty, jeżeli pracodawca rok przed jej zgłoszeniem został ukarany lub skazany za naruszenie przepisów prawa pracy albo jest objęty postępowaniem dotyczącym takich naruszeń. Urząd sam zdecyduje, czy współpracować z takim pracodawcą.
– Nie otrzymaliśmy żadnych wytycznych z Ministerstwa Pracy, czym się kierować w takiej sytuacji. Politykę ewentualnej współpracy będą prowadzić samorządy. Na naszym terenie nie będziemy przyjmować ofert od firm, które łamią prawo pracy. Jest w zgłoszeniu rubryka, w której pracodawca musi zadeklarować, czy był karany za naruszenia przepisów prawa pracy, poza tym dowiadujemy się od naszych klientów, czy firma nie łamie prawa. Informacje te weryfikujemy w PIP, ponieważ mamy zawarte porozumienie z inspekcją – mówi Andrzej Krzywicki, dyrektor PUP w Augustowie.
W dalszym ciągu urząd pracy nie będzie przyjmował ofert naruszających zasadę równego traktowania.
[ramka]
[b]Opinia:[/b]
[b]Jarosław Leśniewski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia Głównego Inspektoratu Pracy[/b]
Artykuł 13 ustawy o PIP w dotychczasowym brzmieniu nie dawał jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy inspekcja ma prawo prowadzić czynności kontrolne w stosunku do agencji zatrudnienia, które nie powierzają pracy osobom fizycznym i są prowadzone przez przedsiębiorców np. w formie jednoosobowej działalności gospodarczej bądź spółki albo wobec agencji niemających statusu przedsiębiorcy ani pracodawcy. W szczególności chodzi o fundacje, stowarzyszenia i podobne organizacje (nie są uznawane za przedsiębiorców) niezatrudniające ani jednego pracownika. Teraz inspektorzy będą mogli kontrolować, czy są wpisane do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia oraz czy prowadzenie agencji jest zgodne z warunkami określonymi w przepisach.[/ramka]