Dzisiaj wchodzi w życie nowela [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177251]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy[/link]. Zmienione przepisy przewidują, że już nie tylko kapitan, ale i starszy oficer ma obowiązek ukończyć kurs sprawowania opieki medycznej nad chorym.

Rozporządzenie wskazuje ponadto dodatkowe wymagania dla motorzystów wachtowych. Będą musieli mieć patent mechanika statkowego żeglugi śródlądowej i dwumiesięczną praktykę pływania na statkach morskich w dziale maszynowym. Na koniec muszą też zdać egzamin na poziomie pomocniczym.

Żeby natomiast zostać starszym oficerem na statkach o pojemności od 500 do 3000 brutto, trzeba będzie mieć po pierwsze świadectwo przeszkolenia w wykorzystywaniu radaru i ARPA na poziomie zarządzania; po drugie dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej – dodatkowo wymagana jest półroczna praktyka pływania na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej jako oficer wachtowy; a po trzecie zdany egzamin na poziomie zarządzania.

[i][b]Podstawa prawna: [/b]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=405464]rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (DzU z 2010 r. nr 249, poz. 1669) [/link][/i]