W Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego zwrócono uwagę m.in. na małą popularność turystyczną regionu, niedostateczne zagospodarowanie terenów rekreacyjnych oraz brak infrastruktury ekonomicznej wspomagającej rozwój przedsiębiorczości w sferze obsługi turystyki.
Aby temu przeciwdziałać i w większym stopniu wykorzystać potencjał Lubelszczyzny, w programie regionalnym współfinansowanym ze środków europejskich umieszczono tzw. działanie 1.5 „Dotacje inwestycyjne w dziedzinie turystyki”.
[b]Ma się ono przyczynić do poprawy bazy noclegowej i gastronomicznej, przystosowania obiektów zabytkowych do celów turystycznych oraz rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i wypoczynkowej[/b]. Zmiany w obszarze turystyki mają stymulować rozwój nowych przedsiębiorstw, powstanie nowych miejsc pracy oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
[srodtytul]Dla małych i dużych[/srodtytul]
Znając wyzwania postawione przez strategię rozwoju i cele działania 1.5, można przewidzieć, jakiego rodzaju projekty będą z niego wspierane unijnymi dotacjami.
W szczególności jest ono adresowane do przedsiębiorców prowadzących hotele, motele oraz restauracje lub oferujących inne atrakcje i usługi turystyczne. Oczywiście nie oznacza to, że o dotacje nie mogą walczyć firmy, które dopiero chciałyby spróbować swoich szans w sektorze szeroko rozumianej turystyki.
Wręcz przeciwnie, o dotacje z tego działania mają prawo się ubiegać wszyscy przedsiębiorcy – zarówno z sektora firm małych i średnich (w tym także mikro), jak i dużych.
[wyimek][b]30 mln zł[/b] przeznaczyły władze wojewódzkie na wsparcie wszystkich projektów wyłonionych w konkursie[/wyimek]
Dla niektórych z nich może to być sposób na zróżnicowanie prowadzonej do tej pory działalności, czyli zgodnie ze specyficznym unijnym językiem na tzw. dywersyfikację. W końcu dlaczego ktoś, kto do tej pory prowadził jedynie hotel, nie miałby zainwestować w budowę restauracji.
[srodtytul]Lepsza baza[/srodtytul]
Wnioski o dofinansowanie takich turystycznych projektów można już składać. Konkurs ogłosiła Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości i będzie on trwał do 1 lipca. Do tego czasu przedsiębiorcy, o ile chcą spróbować powalczyć o grant, muszą złożyć aplikację. Jakie projekty będą dofinansowywane? Mogą to być inwestycje związane m.in. z:
- opracowaniem i wdrożeniem nowych produktów turystycznych o zasięgu regionalnym oraz rozbudową istniejących produktów turystycznych,
- budową i rozbudową obiektów noclegowych (z wyłączeniem obiektów agroturystycznych i pokoi wynajmowanych przez rolników oraz miejsc na ustawianie namiotów w prowadzonych przez rolników gospodarstwach rolnych),
- działaniami związanymi z poprawą bazy noclegowo-gastronomicznej poprzez przystosowanie obiektów zabytkowych do celów turystycznych,
- budową i przebudową obiektów i infrastruktury uzdrowiskowej,
- budową i przebudową obiektów gastronomicznych,
- budową i rozbudową infrastruktury rekreacyjno-sportowej rozumianej jako kompleksowa oferta usług turystycznych (np. stacje narciarskie, pola golfowe, trasy turystyczne, aquaparki).
Z tego zestawienia jasno wynika, że o dotacje mogą się ubiegać osoby planujące np. budowę albo rozbudowę hotelu lub restauracji. Wydatki poniesione na takie prace będą mogły być uznane za kwalifikowane, a tym samym refundowane. A o jakich dotacjach warto myśleć? Wszystko zależy od wielkości firmy i wartości inwestycji.
[srodtytul]Ile wsparcia[/srodtytul]
Mikro- i małe firmy mają prawo oczekiwać dotacji na poziomie 70 proc. poniesionych wydatków kwalifikowanych. Dla średnich poziom ten wynosi 60 proc., natomiast dla dużych – 50 proc. Jednocześnie trzeba pamiętać o przyjętych dla tego konkursu kryteriach odnoszących się do minimalnej i maksymalnej wartości wsparcia.
[b]Ta najmniejsza to 71 tys. zł. Dla dużej firmy oznacza to, że wartość inwestycji (kosztów kwalifikowanych) musi przekraczać 142 tys. zł. Dla firmy mikro lub małej będzie to ok. 102 tys. zł (koszty kwalifikowane).[/b]
Z drugiej strony władze wojewódzkie ustaliły maksymalny próg pomocy na poziomie miliona zł. Jest to jednak próg, który można nazwać podstawowym. A to dlatego, że dla projektów, w których wartość wydatków kwalifikowanych przekroczy 4 mln zł, maksymalna kwota wsparcia wynosi 2 mln zł. W ten sposób władze wojewódzkie chcą także promować większe, a tym samym mające większą skalę oddziaływania, projekty.
[srodtytul]Dokąd z wnioskiem[/srodtytul]
Szczegółowe informacje o zasadach ubiegania się o dofinansowanie, w tym tzw. uszczegółowienie programu regionalnego, generator wniosków i wytyczne dla wnioskodawców są dostępne na stronie internetowej Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości ([link=http://lawp.lubelskie.pl/]www.lawp.lubelskie.pl[/link]).
Wnioski wraz z wymaganymi załącznikami należy składać osobiście, przez posłańca lub przesyłką kurierską [b]w dni robocze w godzinach od 7:30 do 15:30 na adres: Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, 20-010 Lublin, ul. Graniczna 4, „Punkt naboru wniosków”[/b] lub przesłać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na wyżej wymieniony adres z dopiskiem „wniosek do RPO WL konkurs nr 04/RPOWL/1.5/2010”.
Za datę wpływu aplikacji przyjmuje się termin jej dostarczenia.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem tel. [b]081 46 23 831[/b] lub drogą elektroniczną, e-mail: [mail=lawp@lubelskie.pl]lawp@lubelskie.pl[/mail].
[ramka][b]Gdzie szukać informacji[/b]
[b]Na stronie [link=http://www.lawp.lubelskie.pl]www.lawp.lubelskie.pl[/link] można się zapoznać z Planem Marketingu Turystycznego na lata 2007 – 2013.[/b]
Dokument ten zawiera m.in. opis stanu zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego, główne kierunki rozwoju sektora turystycznego, promowane formy rozwoju turystyki i infrastruktury oraz informacje z zakresu promocji produktów turystycznych.
Wraz z dokumentem zawierającym kryteria wyboru projektów (opisującym, co i w jakiej skali będzie oceniane w projektach) powinien on pomóc w lepszym przygotowaniu i uzasadnieniu potrzeby dofinansowania konkretnej inwestycji. [/ramka]