[b]- W jakich granicach prawo do diet z tytułu podróży służbowych przysługuje kierowcy zatrudnionemu w oddziale terenowym (centrala w Warszawie) instytucji zajmującej się gospodarowaniem nieruchomościami? Oddział obejmuje dwa województwa (teren działania wynika z ustawy), a na ich terenie ma filię i (w niektórych miastach) biura terenowe.
Praca tego szofera polega na jazdach po terenie oddziału i sporadycznie poza jego granice. Co należy uznać za jego miejsce pracy: miasto, w którym siedzibę ma oddział, czy miasta, w których są jednostki terenowe, czy cały obszar, na którym operuje oddział?[/b]
[i] [b] Odpowiada Marcin Leki, starszy inspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Poznaniu:[/b][/i]
Zgodnie z art. 2 ust. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm., dalej ustawa)[/link] podróżą służbową jest każde zadanie polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
- przewozu drogowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub jego filia, przedstawicielstwo, oddział,
- wyjazdu poza miejscowość, o której mowa powyżej w celu wykonania przewozu drogowego.
Nowelizacja tych przepisów (wprowadzona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=344603]ustawą z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, DzU nr 43, poz. 246[/link]) powoduje, że u kierowców traci znaczenie miejsce pracy określone w umowie o pracę.
Podróżą służbową będzie więc każdy wyjazd poza miejscowość, o której mowa w art. 2 ust. 7 ustawy, niezależnie od sposobu określenia miejsca pracy w angażu szofera. Kierowcę czytelnika zatrudnia oddział terenowy jednostki organizacyjnej. Każdy więc jego wyjazd poza miejscowość, w której oddział ma siedzibę, będzie podróżą służbową.